TORREVIEJA
Tilbudet om turistinnkvartering som tilbys på nettplattformer, genererte 25,8 millioner euro i direkte inntekter til Torrevieja mellom februar 2019 og februar 2020.
De 62.000 hjemmene som er registrert i disse plattformene ble benyttet av totalt 250.000 reisende i løpet av denne perioden, ifølge en studie utarbeidet av Universitetet i Alicante (UA).
I juli og august 2019 ble det registrert over 6 millioner i inntekter per måned. Et beløp som kun omfatter overnatting uten å regne med hotellbookinger, fritid- eller mat- og restaurantutgifter under oppholdet i Torrevieja.
Sett denne? Slik blir det nye leilighetsanlegget
Selv om undersøkelsen omhandler situasjonen før kollapsen som følge av pandemien, viser den at digitale plattformer gjør markedet mer tilgjengelig. Spesielt med tanke på kortvarig innkvartering av boliger eller rom som er et alternativ til for eksempel hotell eller konvensjonell utleie av turistleiligheter.
Forskerne Armando Ortuño, Jairo Casares og Vicente Mateu understreker at når det gjelder boligturisme er Torrevieja den kommunen i Spania med det høyeste antallet fritidsboliger. 62.585 boliger av totalt 122.338 brukes bare i en redusert periode på året.
I en post-covid periode mener forskerne at kommersialisering av disse boligene vil kunne øke Torreviejas turistpotensialet ved å generere inntekter spesielt utenfor sommersesongen. UA-undersøkelsen viser at den høyeste inntektene er i La Mata, ved de sentrale strendene og Punta Prima. Disse stedene utgjør samlet 53 prosent av totalen.
Det foreslås at innbyggere og eiere håndterer dette potensialet og peker på muligheten for å implementere skattefordeler og diverse rabatter med sikte på å øke belegget gjennom året.