Siste
Arkivet

Tror på flybilletter ned mot hundrelappen


TORREVIEJA

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs tror det blir mulig å fly til Spania for rundt 100 kroner når flyselskapene skal på vingene igjen for å "kick-starte" markedet.

– Lavprisflyselskapene (WizzAir, Ryanair, Norwegian, Veuling og Easyjet) planlegger å sette inn mye kapasitet på attraktive flyruter, og det vil legge grunn for stort tilbud av billige billetter og tøff konkurranse mellom flyselskapene. Det er vanskelig å si hvor billig det kan bli, men per i dag tilbyr for eksempel Ryanair billetter for €9,99 (ca NOK 100) til de fleste destinasjoner i Europa. Jeg tror at de aller billigste billettene kommer ned på det nivået, sier Elnæs til Vikingposten.

Elnæs, som er daglig leder og flyanalytiker i Winair AS, peker på hvilke mekanismer som spiller inn.

– Et stort tilbud på lave billettpriser er avhengig av at man faktisk kan reise innen Europa uten for store restriksjoner, da vil lavprisflyselskapene legge ut store volum med lave priser for å «kick-starte» markedet til å reise med fly. Den underliggende strategien til lavprisflyselskapene er at de har en unik mulighet til å kapre markedsandeler fra nettverkflyselskapene (SAS, Lufthansa, KLM, AirFrance, Iberia, British Airways med flere) da slike har på generell basis betydelige utfordringer med store låneopptak, betydelige deler av flåten satt på bakken, nedskalering av antall ansatte og ikke minst høy månedlig «cash burn». Det medfører at nettverksflyselskapene ikke kan konkurrere på pris og kapasitet mot lavprisflyselskapene uten at de må ta stor risiko.  Den risikoen tror jeg ikke de tar, og dermed ligger det an til at lavprisflyselskapene vinner kampen om luftherredømmet i Europa.   

– Hvilke andre scenarier ser du for deg?

– Hvis covid-19 utvikler seg og igjen kommer ut av kontroll, som medfører at hele eller deler av Europa stenges ned på kortere eller lengre tid, vil det mest sannsynlig resultere i betydelige restriksjoner for å reise mellom land med fly og andre transportmiddel. Da kan 2021 bli enda mer alvorlig for luftfart og reiselivsindustrien enn 2020.  Det vil medføre konkurser både for aktører i luften og på bakken, som igjen vil slå hardt ut for land som er avhengige av turisme, som Spania, Italia, Hellas, Portugal for å nevne de store destinasjonene for det norske markedet. I et slikt scenario vil nordmenn mest sannsynlig holde seg i stor grad hjemme i sommerferien 2021, noe som kan gi en opptur for norsk reiseliv. Det er forutsatt at man faktisk kan reise mer eller mindre uten begrensning innenlands i Norge, sier Hans Jørgen Elnæs.

Les mer om:

Reise