Telefonica får kritikk for å "låse" telekundene

Dyrt og vanskelig å skifte operatør fra statsgiganten.

Spaniaavisen

Publisert 11. januar 2013 07:17

MADRID

Spanias telefongigant, Telefonica, har kommet i søkelyset til det spanske konkurransetilsynet (CNC). Årsaken er at kundene til Telefonica har uttrykt stor misnøye med kontraktene de har skrevet under på.

Telefonica gjør det svært vanskelig for kundene når de ønsker å skifte operatør. Mange har skrevet under på kontrakter der de ufrivillig har bundet seg til lengre perioder enn de trodde da kontraktene ble inngått.

Kundene sier det er nesten umulig å bytte operatør – og i hvert fall veldig dyrt. Dette gjelder i hovedsak små og mellomstore firma og selvstendig næringsdrivende.

CNC sier Telefonica sannsynligvis bryter den spanske loven for kontraktsinngåelse. Telefonigiganten har fått 18 måneder til å løse disse problemene.