Slik behandles heteslag - og slik unngår man det

Konsekvensene av heteslag kan bli fatale, og ikke bare for de mest sårbare. Nødetatene forklarer hva heteslag er, symptomene og hvordan man skal opptre ved heteslag.

COSTA BLANCA

Etter langvarig eksponering for solen, når temperaturene er svært høye ute eller inne eller når intens fysisk aktivitet har blitt utført i et veldig varmt miljø, kan kroppen ha problemer med å regulere kroppstemperaturen gjennom naturlige mekanismer som svette eller økt respirasjonsfrekvens. Resultatet er at kroppstemperaturen stiger unormalt, og forårsaker hypertermi, det vi kaller heteslag.

Heteslag oppstår oftest under en første hetebølge, når kroppen ennå ikke er vant til høye temperaturer. De oppstår også hvis temperaturene holder seg høye i flere dager og netter, som nå skjer.

Symptomer på heteslag 
Følelse av ekstrem varme. Tørrhet og rødhet på huden. Svak og rask puls. Hodepine og ubehag.

Noen som lider av heteslag føler seg først forvirret og ender opp med å miste bevisstheten. Dette er en svært alvorlig situasjon som kan få fatale konsekvenser. 

Heldigvis er ikke alle de fysiske plagene forbundet med høye temperaturer symptomer på heteslag. På dager med intens varme er følelsen av utmattelse eller svakhet vanlig, og de mest disponerte lider av lavt blodtrykk og svimmelhet.

Hva skal man gjøre ved heteslag?
Ved mistanke om heteslag, ring 112 og be om akutt legehjelp. I mellomtiden bør du vente på hjelp på et sted som er så kjølig og mørkt som mulig. Drikk vann og kjøl ned kroppen om mulig ved å ta en dusj eller et bad eller dekk deg til med håndklær dynket i kaldt vann. Selv om kroppstemperaturen er høy, har hypertermi ingenting med feber å gjøre, derfor bør febernedsettende midler ikke tas. Disse tipsene er også gyldige ved besvimelse, svimmelhet, og spenningsfall.

Best å forebygge 
Babyer og små barn, eldre, personer med funksjonshemninger og kronisk syke, spesielt de med hjerte-, luftveis- og nyresykdommer, er risikogrupper som krever spesiell oppmerksomhet i varmt vær. God hydrering er viktig. Drikk vann og væske veldig ofte. Unngå alkohol, som fremskynder dehydrering og faktisk øker risikoen for heteslag. Velg lette retter som også bidrar til å holde deg hydrert. Salater, frukt, kalde supper som gazpacho bør være en del av sommermenyene dine. Unngå å utsette deg selv for varmen når det ikke er nødvendig. Prøv å holde deg på kjølige, skyggefulle eller uoppvarmede steder. Hvis du må ut, beskytt hodet og kroppen med lue og lette, løse klær, gjerne bomull eller annet pustende stoff. 

Reduser utendørs fysisk aktivitet i de sentrale timene av døgnet.

Vær forsiktig med biler, på få minutter kan de nå svært høye temperaturer. Ikke la barn, eldre eller personer med bevegelsesvansker, være i bilen uten tilsyn og heller ikke kjæledyr.

[annonse]

Debatt
Spaniaavisen oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.