Siste
Arkivet

Senket norsk skip blir turistattraksjon på Costa Blanca


VILLAJOYOSA

D/S Crathorne ble torpedert av en tysk ubåt utenfor kysten Villajoyosa 10. desember 1917.

Allierte skip brukte middelhavskysten under første verdenskrig som en transportrute og var derfor et yndet mål for den tyske ubåtflåten.

Seks handelsskip fra Norge, England, Italia og USA ble nylig oppdaget ved havneområdet i Villajoyosa. De ble torpedert mellom februar 1917 og desember 1918 av den tyske ubåten U-64 da de nærmet seg kysten av Costa Blanca for å søke ly og beskyttelse.

Det første skipet ble senket 10. desember 1917. Det var det amerikanske dampskipet Owasco som fraktet last og passasjerer. Det var lastet med 50.000 fat bensin og gikk ned i løpet av bare 25 minutter.

Trenger du flyttebyrå eller frisør? Du finner oversikten i vår bransjeguide

Samme dag ble det norske damplasteskipet D/S Crathorne på vei fra Baltimore (USA) til Genova torpedert. Skipet sank i løpet av 40 minutter og av et mannskap på 24 omkom tre mann. Skipet ble bygget i 1888 av W. Gray & Co i West Hartlepool (England). Det var et lasteskip med brønndekk som veide 2752 tonn og var 93 meter langt. Skipet var eid av rederiet O.A.T. Skjelbred i Kristiansand.

Dagen etter, den 11. desember, torpederte den tyske ubåten det engelske dampskipet DA Gordon som fraktet korn og kull fra Marseille til Melilla, samt et italiensk skip som drev varehandel på ruten mellom Genoa og Cartagena.

4. og 5. februar, året etter i 1918, ble to italienske lasteskip senket. Det ene fraktet appelsiner og sitroner fra Sicilia til Liverpool.

Skipene er de første av kulturell interesse (BIC) oppdaget under vann i Valencia-regionen og vil få stor betydning for Villajoyosas historiske arv. Funnet blir nå en ny turistattraksjon i området. Dykkerselskapet AliSub tilbyr profesjonelle dykk ned til vrakene som ligger på mellom 65 og 90 meters dyp.

Les også: Utbygger ilagt millionbøter

Bibliotekleder Per Gisle Galåen ved Norsk Maritimt Museum i Oslo, tidligere Norsk Sjøfartsmuseum, sier til Vikingposten at det ikke var uvanlig at norske handelsskip gikk i fart i Middelhavet under 1. verdenskrig, da særlig på grunn av risikoen for torpedering og miner i Nordsjøen.

- Det var også en risiko for torpederinger i Middelhavet, noe hendelsen med D/S Crathorne viser, men disse farvannene var tryggere enn Nordsjøen. Ifølge sjøforklaringen var besetningen på 24 mann og tre omkom da det ble senket. Det er godt kjent at vraket har ligget der hvor det nå er lokalisert, så funnet er ingen nyhet for oss. Men det er ingen tvil om at hendelsen er av stor historisk betydning. Det er flott at den nå kommer mer frem i dagens lys og blir en ny turistattraksjon ved at det gis mulighet til å observere skipene på nært hold, sier Galåen.

Les mer om:

Nyheter