-Seks flyselskap tar seg for godt betalt

Forbrukerorganisasjon klager på vegne av flypassasjerer.

Spaniaavisen

Publisert 20. mai 2009 07:24

VALENCIA

FACUA, den spanske forbrukerorganisasjonen, har levert en offisiell klage mot seks forskjellige flyselskaper. Årsaken er at selskapene har telefonnumre som kundene må betale full pris for å ringe. Dette er ikke i henhold til loven, slik FACUA vurderer det.

I følge organisasjonen øker utgiftene til kundene betydelig når de må ringe et nummer med prefiks 807. Loven sier at telefonutgiftene skal innarbeides i billettprisene og ikke betales direkte.

Les også: Flyselskap tyr til oppsigelser

Flyselskapene som er beskyldt for å tjene ekstra penger på sine kunder er Iberia, Air Europa, Easyjet, Ryanair, Spanair og Vueling.

Prisen for samtale til flyselskapene for å få informasjon varierer, og er avhengig av om man ringer fra mobiltelefon eller fastlinje. Kundene betaler mellom 0,41 og 1,51 euro per minutt for samtalene.

Les også: Åpner sommerrute til Norge

Easyjet kommer verst ut av samtlige flyselskaper, da det nekter å motta klager via e-post, brev eller faks. Dersom kunden ikke ønsker at informasjonen flyselskapet får når de bestiller reiser, skal brukes til markedsføring, må de også si fra per telefon. Dette mener FACUA må være ulovlig.

Flyselskapene er nå innrapportert til det nasjonale forbrukerinstituttet (INC) samt de aktuelle regjeringskontorer i regionene hvor flyselskapene har sine hovedkontorer.