Økt markedsføring skal selge Spania

Myndighetene blar opp 42,5 millioner euro.

Spaniaavisen

Publisert 17. april 2009 16:51

MADRID

Turistminister Joan Mesquida bekrefter at turistsektoren er i en usikker periode, og venter at situasjonen vil være vanskelig resten av året.

I talen sin i Senatet denne uken konstaterte han at resesjonen påvirker turismen ved at færre reiser på ferie, og de som gjør det bruker mindre penger enn tidligere.

Les også: Frykter 500.000 færre britiske turister

Påsken ga visse positive signaler og viste at spanjoler fortsatt ønsker å reise, i følge Mesquida.
Ministeren sa at turistindustrien har vært én av de siste sektorene som merket nedgangen, og vil sannsynligvis være den som først kommer seg ut av resesjonen også.

I år vil regjeringen bruke 42,5 millioner euro på å markedsføre Spania. Dette er 13 prosent mer enn i 2008. Mesteparten av pengene vil bli brukt i Europa, hvor 99 prosent av turistene kommer fra.