Arkivet

Norwegian setter nye fly inn på Spania-satsing


ALTEA

Administrerende direktør Bjørn Kjos kan garantere at rutetilbudet mellom Norge og Costa Blanca blir opprettholdt også de kommende år. Det blir faktisk styrket. De nye flyene Norwegian nå begynner å fase inn i flåten sin, Boing 737-800, kan ta 186 passasjerer.

- Rutene fra Norge til Alicante er noen av de mest lønnsomme vi har. Dette er på grunn av at det bor mange nordmenn på Costa Blanca. Derfor bruker vi våre største fly på disse rutene. Men det siste årene har vi faktisk også begynt å få spanjoler til å fly med oss til Norge. Spanjoler er veldig opptatt av pris, og vi kan tilby de beste prisene. I 2007 hadde vi en økning på 34 prosent på denne trafikken, hevder Bjørn Kjos.

Norwegian har et samarbeid med Sterling på trafikken til og fra Skandinavia og Costa Blanca. Sterling flyr alle rutene fra Sverige og Danmark, mens Norwegian tar seg av trafikken fra Norge. Sterling disponerer alltid 20 seter på hvert Norwegian-fly fra Norge.

- Vi har likevel lest i aviser at Norwegian kutter i rutetilbudet til Spania. Stemmer ikke dette?
- Nei, dette stemmer ikke. Vi reduserer alltid på rutene om vinteren. Det er ikke like stor trafikk om vinteren som sommeren. Da får vi tid til å gjøre tyngre vedlikehold på flyene. Jeg kan garantere at Norwegian kommer til å opprettholde fokus på Costa Blanca også i de kommende årene. Det skal alltid være billigbilletter tilgjengelig for det norske – og spanske – folk. Men
jeg vil oppfordre folk til å bestille billettene i god tid før flyreisen. Det er da de kan gjøre de beste kjøpene, sier Kjos til Vikingposten.

- Du fortalte til norsk media for noen uker siden at du hadde fått tilbud om å selge hele Norwegian. Er det aktuelt for deg?
- Nei. Jeg vil at Norwegian skal eies av nordmenn, sier Kjos og avslører dermed at det var et utenlandsk selskap som ville kjøpe flyselskapet hans.
- Men jeg kan garantere at SAS blir solgt til Lufthansa snart. De har ikke sjanse til å stå på egne bein videre. Til det er flyflåten deres blitt alt for gammel. Det snareste de kan få nye fly selv er i 2015. SAS må bytte ut fly lenge før dette, og da må de ha hjelp, sier Bjørn Kjos, som bestilte nye fly for mange år siden til Norwegian. I nedgangstider!

Les mer om:

Nyheter