Siste
Reise

Norwegian og SAS får pepper

Forbrukerrådet krever slutt på villedende markedsføring.


OSLO/COSTA BLANCA

Forbrukerrådet og 21 andre europeiske forbrukerorganisasjoner vil ha slutt på villedende grønn markedsføring fra 17 flyselskaper, deriblant SAS og Norwegian. Nå ber de myndighetene gripe inn mot markedsføring av “klimanøytrale” flyreiser.

Forbrukerorganisasjonene ber om en europeisk undersøkelse av saken, og at tilsynsmyndighetene skal slå ned på praksisen og bøtelegge ulovlig markedsføring. De berørte flyselskapene – og hele bransjen – må slutte med påstander som gir forbrukerne inntrykk av at det er mulig å fly klimavennlig.  

– Dette er rett og slett usant. Å fly ikke er bærekraftig, og vil heller ikke bli det i nær fremtid. Der flyselskaper har tilbudt oss forbrukere å betale ekstra “grønne” avgifter basert på slike villedende påstander, bør flyselskapene gi refusjon til kundene sine, sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet i en pressemelding.
 
– Enten du betaler en «grønn billett» eller ikke, vil flyet ditt fortsatt slippe ut klimagasser, så å fremstille det å fly som en bærekraftig transportmåte er ren grønnvasking. I en tid hvor mange ønsker å reise mer bærekraftig, bør flyselskapene umiddelbart slutte å tilby forbrukere falsk god samvittighet. Vi oppfordrer myndighetene til å slå ned på denne praksisen, avslutter Blyverket. 

Debatt
Spaniaavisen oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.