MADRID
Det spanske forbrukerministeriet har bøtelagt Norwegian og fire andre flyselskaper – Ryanair, Vueling, EasyJet og Volotea – for til sammen 179 millioner euro. Selskapene er straffet for det ministeriet beskriver som «urimelig praksis» overfor kundene, inkludert gebyrer for håndbagasje og setereservasjoner for å sitte ved siden av personer med spesielle behov. Norwegian ble ilagt en bot på 1,61 millioner euro. Det tilsvarer snaut 19 millioner norske kroner. Ryanair fikk den største boten på 107,7 millioner euro. De andre selskapene fikk følgende bøter: Vueling (39,2 millioner euro), EasyJet (29 millioner euro) og Volotea (1,18 millioner euro). Ministeriet har identifisert flere praksiser som ulovlige:Gebyrer for håndbagasje: Flyselskapene krevde ekstra betaling for å ta med håndbagasje i kabinen. Setereservasjonsgebyr: Gebyr for å reservere seter ved siden av mindreårige eller personer med spesielle behov.
Forbud mot kontantbetaling på spanske flyplasser. Høye gebyrer for boardingkort: Ryanair ble særskilt bøtelagt for å kreve «urimelige gebyrer» for å skrive ut boardingkort på flyplassen. Mangel på prisinformasjon: Prisene på selskapenes nettsider og tredjepartsplattformer var ofte uklare og villedende, noe som gjorde det vanskelig for forbrukere å sammenligne tilbud. Dette er første gang spanske myndigheter har gitt så store bøter for forbrukerrettighetsbrudd i luftfartssektoren. Forbrukerminister Pablo Bustinduy forklarer overfor spanske medier at bøtene er beregnet basert på selskapenes «ulovlige fortjeneste» fra de praksisene som er blitt ansett som ulovlige.