Norske mobilgründere satser mer mot Skandinavia

Oppretter kundesenter med ansatte som snakker skandinavisk.

Spaniaavisen

Publisert 10. november 2011 09:21

MADRID

Har du problemer eller spørsmål angående Internett eller mobiltelefoni, og er kunde av MasMovil, er det bare å ringe til deres nye kundesenter. Der blir du nå betjent av skandinaviske talende personell.

MasMovil sier kundesenteret er åpent hverdager frem til klokken 17. I tillegg til å ringe kan man også skrive email. Også da vil man kunne benytte eget språk.

Les også: Få oversett spansk med mobilen din – video

– Vi har gjort det så bra innen det skandinaviske, og da spesielt det norske markedet, at vi velger å gi enda mer gass og tilby våre kunder derfra et bedre tilbud. Nå kan du ringe til vårt kundesenter og få svar på ditt eget språk hvis du har spørsmål eller problemer. Av våre 120.000 kunder i Spania er i underkant av 40 prosent fra Skandinavia. Spanjolene står for 60 prosent av kundegruppen, og de resterende prosentene er fra England, Tyskland og andre land fra Nord-Europa, forteller grunder og styreleder Christian Solli Nyborg til Vikingposten.

Trenger du håndverkere, hotell, taxi eller tannlegetime? I vår bransjeguide finner du telefonnumre og hjemmesider

MasMovil fikk sine første kunder i Spania i februar 2008. Siden den gang har selskapet vokst seg sakte men sikkert større i Spania. De er i dag blant de tre største mobiltelefonselskapene av de nye selskapene. Men de er en lilleputt sammenliknet med Movistar, Orange og Vodafone.

– Det tar lang tid å etablere seg som en mobiltelefonoperatør i Spania. Vi begynte å jobbe med MasMovil allerede i 2006. Våre første tilbud ble lansert til kunder i februar 2008, mens vi nå i 2011 regner med å gå sånn noenlunde ”break even” både når det gjelder budsjett og cashflow i år. Vi har solide eiere i Schibsted, og regner med å utvikle oss godt videre. Etableringen av kundesenteret for skandinaver er et steg i vår videre utvikling, sier han.

Les også: Innbruddstyver ranet hus mens beboerne sov

– Per dags dato selger vi bra med abonnement i Torrevieja-området. Nå skal vi også satse enda mer mot markedet nord på Costa Blanca. Blant annet i Albir og Alfaz. Men vi selger også vanvittig bra på Costa del Sol og Kanariøyene. På disse to stedene har det tatt helt av, sier Solli Nyborg.

MasMovil reklamerer med at de er 50 prosent billigere å bruke på samtaler internt i Spania. Likevel er det minuttprisen til Norge, og resten av Skandinavia, som de selger best på.

– Vi tar seks cent i minuttet for samtaler til fasttelefon i Norge. Ringer du fra Spania til mobiltelefoner i Norge koster det kun 15 cent i minuttet. Jeg vil her legge til at det koster 36 i oppstartsgebyr for hver samtale. Dette er likevel priser vi er stolte av. Vi skal være best på telefoni fra Spania til Norge og Skandinavia. Priser til India eller Pakistan bryr vi oss ikke noe om i det hele tatt. Det er Nord-Europa og Skandinavia som gjelder for oss, sier han.