Nordmenn i kø for å ta EU-kontroll på Costa Blanca

Verksmester Steve Mulhall i La Nucia var første verksted som fikk godkjent en periodisk kontroll på en norskregistrert bil i Spania.

Spaniaavisen

Publisert 18. april 2013 07:15

LA NUCIA

Nå står allerede nordmenn i kø hos ham.

Mulhall på verkstedet Auto Impulse, er godkjent inspektør fra engelske M.O.T. (Ministry of Transport). Han har til nå tatt periodisk kontroll på hundrevis av norske biler. Men som vi skrev i Vikingposten i siste uke var godkjenningen av bilen til Arild Mathisen den første han fikk tilbakemelding på var godkjent av Statens vegvesen.

Les også: Arild fikk sin norske bil EU-godkjent i Spania

– Det kan godt være at også andre nordmenn har fått godkjent den periodiske kontrollen jeg har gjort. Men dette er det første tilfellet jeg har fått tilbakemelding på at alt er i orden. Det skulle nesten bare mangle. Vi gjør en periodisk kontroll som er langt strengere enn det man krever i Spania. Jeg følger retningslinjene vi har i England, som jeg vil tro er på linje med dem man har i Norge. I England kalles kontrollen M.O.T. I Spania kalles den ITV og i Norge periodisk kontroll, forteller Steve Mulhall til Vikingposten.

Han viser Vikingposten gjennom verkstedet sitt. Et nymoderne anlegg med alt tenkelig utstyr. Mulhall har drevet som mekaniker i Spania i 22 år. Utdannelsen tok han i England. Han har en rekke norske kunder.

Finn hjelp i vår bransjeguide – en veiviser til næringsdrivende på Costa Blanca

– Skal man ha en ITV kontroll i Spania må verkstedet ha akkurat det samme utstyret som de har på ITV-anleggene. Du må gjerne skrive at det er mange useriøse verksted her på Costa Blanca. De tar ITV-kontroller men har egenlig ikke utstyr til det. Vi har absolutt alle godkjenninger og sertifikater man skal ha i Spania for å drive bilverksted, pluss det man trenger for å drive i England, sier han.

– Du kan selv tenke deg at når vi går gjennom en norsk bil så må vi være strenge. Som oftest skal bilene i løpet av det kommende året kjøres tilbake til Norge. Det vil si 3000 kilometer i høye hastigheter, og med hard bremsing. Dessuten er de her i Spania ikke nøye på rustangrep på bilene. Både i England og Norge er man veldig nøye med rustkontrollen. Det er også vi. Jeg går gjennom alt man gjør på en periodisk kontroll i Norge, og litt til, sier Mulhall.

Han sier alle nasjonaliteter kan komme til ham for å gjennomføre en periodisk kontroll, men det er opp til det enkelte lands veimyndigheter å godkjenne den. Noe nå Statens vegvesen har gjort med en norsk bil.