Nekter å fly alene hjem med Norwegian

Flytur til Alicante ble mareritt for Martine (12).

Terje Aspdahl

Publisert 12. juli 2012 08:41

LA MARINA

Anne Karin og Erik Larsen er oppgitt over Norwegian og måten barnebarnet Martine Halvorsen Larsen (12) ble behandlet av det norske flyselskapet da hun reiste til besteforeldrene for tilbringe 14 dager med sol og bading.

12-åringen skulle reist hjem med Norwegian fra Alicante til Norge sist lørdag. Men etter en skremmende opplevelse ned til Spania nektet hun å reise alene lørdag. Nå går hun glipp av ferie med mamma i Norge og får et mye lengre opphold i Spania enn planlagt.

Leiebil i Spania – på fastlandet og øyene. Gratis norsk servicetelefon og prisgaranti

– Vi tok kontakt med Norwegian før hun skulle reise alene fra Norge. Vi ville sjekke hvordan opplegget deres fungerte og var fornøyd med svarene og informasjonen vi fikk når det gjelder hvordan de bistår barn som reiser alene mellom fem og femten år. Det viste seg å være dumt, forteller farmor Anne Karin Larsen til Vikingposten.

Besteforeldrene til Martine var på flyplassen i god tid og fulgte med på skjermene på flyplassen om at flyet fra Norge var landet. Da regnet de med Martine snart ville dukke opp.

Les også: Lanserer to nye ruter til Spania

– Der tok vi feil. Vi ventet over èn time før Martine kom. Jeg så flyet hun kom med var klar for retur og var redd Martine fortsatt satt på flyet på vei tilbake til Norge. Vi forsøkte å få informasjon på flyplassen, men ingen visste noe om Norwegian sine rutiner. Da hun endelig dukket opp fikk vi sjokk over hvordan de behandlet barn som reiser på egenhånd.
Larsen forteller at barnebarnet først satt femten minutter på flyet etter landing. Uten noen form for servering.

– Martine klaget over det var varmt og at hun var tørst, men de måtte pent vente med å få drikke til de kom av flyet. Hun ble så fulgt inn på flyplassen av en den eneste som var norsktalende av crewet på flyet. Vel og bra, men inne på flyplassen ble hun overlatt til flyplassansatte. Martine forteller det var flere som hadde ansvaret underveis, men kun èn snakket engelsk. Hun ble plassert på et rom og fikk streng beskjed om å sitte stille å vente til hun ble hentet. Der ventet hun i 35 minutter før hun så ble guidet ut i ankomsthallen. Jeg er forundret over at Norwegian har lov til å gjøre det på denne måten, sier Anne Karin Larsen.

Martine er fortsatt opprørt over hendelsen på flyplassen. Og hun er bestemt på at hun ikke vil reise alene med Norwegian igjen.

Finn hjelp i vår bransjeguide, en veiviser til næringsdrivende på Costa Blanca

– Jeg forsto ikke hva de sa og visste ikke hva de mente når jeg skulle hente bagasjen min inne på flyplassen. Det var en skremmende opplevelse. Jeg visste ikke hvor de førte meg når vi gikk rundt på flyplassen. De virket også veldig strenge, sier Martine Halvorsen Larsen.
– Hvem som helst kunne hentet henne, det er uakseptabelt, skyter Anne Karin inn.

Larsen skrev en klage før helgen til Norwegian. Der forklarte de situasjonen. Etter hendelsen på vei til Spania, ville ikke Martine reise alene med flyselskapet tilbake til Norge.

– Vi forklarte situasjonen og det eneste vi ba om var å få endret returbilletten til midten av august. Det fikk vi blankt avslag på. Vi må betale et mellomlegg. I sin forklaring viser selskapet til at de noen ganger må bruke utenlandske selskaper. Det mener vi er for dårlig. Er det lov å behandle barn på denne måten, spør Anne Karin Larsen.