Middelhavskost er godt for hjerte og kropp

Den såkalte ”middelhavskosten” og dens fortreffelighet er anbefalt fra mange hold.  

Spaniaavisen

Publisert 29. januar 2011 17:59

COSTA BLANCA

Rekk opp hånda den som aldri har vært på slankekur! De aller fleste av oss har prøvd mange forskjellige dietter opp gjennom årene, først og fremst for å bli slankere. Når alderen merkes i tillegg, er helseaspektet like viktig. Vi skal ikke ta for oss alle tenkelige retninger på anbefalinger om kosthold, men konsentrere oss om Middelhavskosten, siden vi tross alt befinner oss midt i smørøyet i så måte.

Det som kjennetegner middelhavskosten er at den er basert på rikelig med frukt, grønnsaker og belgfrukter. Dessuten en god del fisk. Melkeprodukter og rødt kjøtt er nedtonet. De store biffene finnes på menyen stort sett for å tilfredsstille kjøttetende turister i området. Videre bruker man mye umettet fett, altså det gode fettet, i sær i form av olivenolje. Endelig innebærer middelhavskosten at man drikker mindre alkohol. Rødvin er å foretrekke. I moderate mengder, selvsagt. Men den inneholder faktisk mye antioksidanter, noe som er veldig bra for kroppen.

Les også: Halvparten dropper middelhavskosten

Effekten av middelhavskost er mindre smerter og morgenstivhet, redusert antall sykedager, økt fysisk funksjonsevne og vitalitet. Dessuten kan middelhavskosten forebygge hjerte- og karsykdommer.

Studier viser at vanlige mennesker med noe opplæring fullt ut er i stand til å gjennomføre en livsstilsendring ved hjelp av middelhavskost. Ikke bare som en kur over en periode, men som en varig måte å spise på.

Les også: En neve nøtter forebygger hjertesykdommer

Med det utvalget som finnes i dagligvareforretninger i Skandinavia året rundt er det fullt mulig å innføre middelhavskosten der også.

Tips til kostholdsendringer:

1. Spis mer frukt og grønnsaker
2. Kutt ut rødt kjøtt. Spis mer fisk og litt hvitt kjøtt, for eksempel kylling

3. Alle slags belgfrukter er bra. Enten hermetiske eller ferske, som legges i bløt over natten. Dette er en rik proteinkilde.

4. Bruk olivenolje i matlagingen. Varmpresset tåler som regel steking. Kaldpresset bruker du i salater og sauser. Olivenoljen virker i seg selv betennelsesdempende. Det hevdes at olivenolje har en ibuprofen-lignende effekt.

5. Ris og poteter i moderate mengder går an.
6. Bruk grovt brød. Loff og andre fine bakevarer er ikke anbefalt.

7. Bruk mager melk og ost.
8. Reduser bruken av søtsaker og alkohol.