Mercadona fortsatt størst - og vokser

Det var kun Mercadona, Dia og Lidl som tok nye markedsandeler innen matvarehandelen i Spania i fjor.

Spaniaavisen

Publisert 10. mars 2014 21:06

MADRID

De tre stor matvarekjedene har stort fokus på rimelige varer. Ifølge selskapet Kantar Worldpanel som står bak undersøkelsen, er det en av årsakene til veksten.

Mercadona økte sin markedsandel fra 21 prosent til 22,3 prosent i 2013. Dia endte på 7,8 prosent som er 0,1 prosent mer enn året før. Lidl økte med 0,2 til 3 prosent.

Carrefour med 7,7 prosent, Consum med 1,8, Ahorramás med 1,5 og Caprabo med 1,3 prosent holdt alle sine posisjoner i 2013. Hypermarkedene Eroski og Alcampo hadde imidlertid begge en mindre tilbakegang.

Undersøkelsen viser at pris er en viktig faktor ved valg av butikk. Men den er ikke den viktigste, ifølge Susana Magadaleno i Kantar Worldpanel.

– Viktigere enn pris er kvalitet, variasjon og nærhet, sier hun i en kommentar til undersøkelsen. Hun sier 74 prosent av befolkningen legger størst vekt på forholdet pris/kvalitet, og 71 prosent mener nærhet er det viktigste.