Siste
Arkivet

Måtte betale for vask av leiebil fire år etter avsluttet leie


ORIHUELA COSTA

Da Madelaine Fontaine og Alf Ronnby skulle hente sin forhåndsleide bil hos Gold Car på flyplassen Alicante-Elche ble de servert en fire år gammel vaskefaktura.

– Det var rene utpressingen, sier en opprørt Alf Ronnby.

- Vi ankom flyplassen på El Altet med Norwegian fra København midt på natten. Vi hadde leid bil gjennom Norwegian og Cartrawler, som Norwegian samarbeider med. Bil og forsikring ble betalt ved bestillingen over nett. Men vi fikk ingen bil om vi ikke betalte 60 euro for vask av en bil vi hadde leid tilbake i 2013. Vi skjønte ingenting. Vi hadde ikke leid bil hos dem på år og dag, men de mente vi altså hadde levert en møkkete bil i 2013...

Fontaine og Ronnby forlangte å få se et bilde av bilen som skulle være mer møkkete og tilgriset enn vanlig etter fem ukers leie.

– Noe bilde kunne de ikke vise oss, men de forlangte likevel 60 euro. Ingen betaling, ingen leiebil, sa de, forteller Ronnby.

Denne saken er oppslaget i ukens Vikingposten - her kan du laste ned alle avisene helt gratis

– Etter at vi kom hjem har vi hatt kontakt med Gold Car sitt Spania-kontor, men heller ikke de har kunne fremskaffe et bilde av den tilgrisede bilen. Selv uten bilde mener de fortsatt det var korrekt å kreve oss for 60 euro, sier en oppgitt Alf Ronnby.

Paret er mektig irritert over forretningsmoralen ved bilutleiene ved flyplassen Alicante-Elche. Det er ikke første gangen paret har møtt problemer hos bilutleierne.

– Det har vært flere episoder hvor de forskjellige tar seg ekstra betalt. Som for eksempel mener vi systemet med bensin legger opp til å lure kunden. Du kan hente ut bil med full tank og levere den tom, noe som i praksis ikke er mulig. Det tjener selvsagt bilutleiene på, sier Ronnby.

– Det som er allikevel er det mest besynderlige er den siste episoden med å bli tvunget til å betale for en påstått vask for fire år siden. Gold Car er frekke nok til å ta betalt for en vask av en bil vi leverte for fire år siden uten å ha et bilde av bilen engang som dokumentasjon.

– Vi kommer aldri noensinne til å leie bil av Gold Car igjen. De har opptrådt som kjeltringer overfor oss, sier Madelaine Fontaine.

Vikingposten har vært i kontakt med Gold Car for å få en forklaring. Her er deres svar:

– Siden dette er en såpass gammel sak har Gold Car ikke bilde av bilen. Vi har derimot en skaderapport som kunden leverte i vår postkasse, da kontoret var stengt ved levering av bilen. Vi har forsøkt å ringe kunden gjentatte ganger for mer informasjon uten resultat. E-postadresse hadde vi ikke.

Kunden hadde forsikring som dekket skaden på bilen, men da bilen kom tilbake etter å vært til reparasjon måtte den rengjøres. Den rengjøringen dekker ikke forsikringen. Derfor ekstraregningen på 60 euro.

Men etter å ha mottatt klage på dette har Gold Car bestemt at vi vil refundere 50 prosent av beløpet. Altså 30 euro, skriver Gold Car i en e-post til Vikingposten.

 

 

Les mer om:

Nyheter