Luremeldinger koster mobilbrukere dyrt

- Ikke svar på meldingen, er rådet.

Spaniaavisen

Publisert 8. september 2009 07:25

COSTA BLANCA

”Ya tengo lo que med pediste. Quando te lo doy?” (Jeg har det du spurte etter. Når vil du ha det?)

En luremelding som denne som tikker inn fra et firesifret nummer på mobiltelefonen er blitt mer og mer vanlig,

Svarer du for eksempel: ”No sé de que me hablas. Quin eres?” (Jeg vet ikke hva du snakker om, hvem er du?) blir en mobilkonto aktivert. Dermed kan en informasjonstjeneste og svaret fra denne koste mobilbrukeren 1,50 euro i stedet for normalprisen for en SMS, 15 centimo.

Les også: I verdenstoppen på dyr mobiltelefoni

I følge Enrique García, en talsmann for forbrukerorganisasjonen OCU, kan man ved å svare på en SMS fra et firesifret nummer effektivt akseptere tjenesten, og man får flere meldinger fra dem. De vil koste deg 35 centimo enten du åpner dem eller ikke.

– Det disse selskapene ønsker er at folk skal svare. Dermed sitter de fast i systemet, sier García.

Les også: Sperrer uregistrerte mobiltelefoner

Mobilbrukere kan faktisk motta flere slike meldinger hver dag, med sanger, videoer, spill, nyhetsinnslag etc. Dermed blir telefonregningen en svært ubehagelig affære.

Mange av de som tilbyr tjenestene er registrert utenfor Spania. Det gjør det vanskelig å etterforske svindelen. Forbrukerorganisasjonens oppfordring til folk er å la være å svare på meldingen.