Lidl sparer kundene for momsøkningen

Uvisst hva de andre supermarkedkjedene gjør.

Spaniaavisen

Publisert 23. juni 2010 05:51

COSTA BLANCA

Når den generelle momsen i Spania øker fra 16 til 18 prosent, mens den lave satsen økes fra syv til åtte prosent 1. juli, har Lidl valgt å spare kundene for avgiftsøkningen.
 
Dermed økes ikke prisen på rundt 1000 basisvarer, noe som koster kjeden 25 millioner euro i Spania.

Innføringen av økt moms har ført til en priskrig blant aktørene i markedet. Det er foreløpig ikke kjent om El Corte Inglés eller Alcampo lar forbrukerne få regningen for momsøkningen eller om de tar den selv.

Prisen på basisvarer (brød, egg, ost, melk, grønnsaker etc) beholder dagens momsnivå på fire prosent, mens den økes fra syv til åtte prosent for andre matvarer. Alt annet får økt moms fra 16 til 18 prosent 1. juli, blant annet alkohol og tobakk.