Arkivet

Lærer om spanske øyer gjennom kreativt arbeid


ROJALES

Det jobbes med temaet på ulikt vis på hele skolen i grupper. Noen lager typografiske kart av øyene, andre lager båter, hus og lignende. Det er også en teoridel der man lager infobrosjyre til hver øy, og så er det opp til elevene selv å velge om disse skal være informative eller turistrettede. 

– Målet for denne uken er at elevene både skal lære mer om øyene og om hvordan de ser ut. Gruppene er aldersblandet, så elevene får muligheten til å knytte bånd til andre enn dem man ser hver dag. I tillegg blir de bedre på samarbeid. Torsdag kveld skal skolen holde en vernissage, slik at elevene får vist frem det de har jobbet med, sier Marit Forbergskog, som er avdelingsleder for barnetrinnet og leder for komiteen for den kreative arbeidsuken.

Gjør som 22.600 andre - følg oss på Facebook og få oppdateringer direkte på din side

Når det kom til valg av tema ønsket de å bruke samme tema som «Nordisk bibliotekuke», men i stedet for nordiske øyer, ble det da spanske øyer.
– Siden vi er i Spania syntes vi at elevene burde lære litt mer om lokalmiljøet sitt. Vi har likevel med de samme delmålene som skolene i Norge.

Tirsdag laget 8. og 10. klassingene typografiske kart av byggeskum. Den ene gruppen som bestod av Filip Møller Haarberg, Rafael Johnsen Wetther, Astrid Alexandra Grepstad og Gunnar Aasen, hadde Gran Canaria som tema, og de var allerede godt i gang med arbeidet.
– Når vi er ferdig med å lage øya av byggeskummet, skal vi begynne å male den. Til slutt skal vi lage bygninger og slikt av papp, forteller Astrid Alexandra Grepstad entusiastisk.

Elevene har bare positive ting å si om kreativ aktivitetsuke og skulle gjerne ønske at den varte lenger.
– Kreativ aktivitetsuke er mye gøyere enn vanlig skoledag, og så slipper vi å ha så mye lekser, sier Rafael Johnsen Wetther.
– Og så er det litt artig med nye samarbeidspartnere da, og at man ikke bare jobber med dem samme i klassen hele tiden, legger Gunnar Aasen til.

Les mer om:

Nyheter