Kriserammet turistnæring frykter momsøkning

Med tre millioner færre turister hittil i år er det blitt bedre plass på spanske strender. Og det kan enda færre, hvis momsen økes.

Spaniaavisen

Publisert 21. september 2009 10:06

COSTA BLANCA

Det er reell frykt i turistnæringen at den varslede momsøkningen på to prosent kan gå utover konkurranseevnen. For IVA/VAT-økningen lanseres på et tidspunkt hvor turisttrafikken er i krise og hvor augustbesøket er det verste på et tiår.

Les også: Lei smell for turistnæringen

Turisme er Spanias største sektor og står for 11 prosent av brutto nasjonalprodukt. 30.2 millioner turister har så langt vært innom Spania i år – over ti prosent færre enn i fjor,  skriver E24.no.

Aller verst har det gått for Kanariøyene med en tilbakegang på 14,7 prosent sammenlignet med 2008. Valencia-regionen har sunket med 14,2, Catalonia 12 og Andalucía med 11,3 prosent. Den eneste regionen som har fått flere utenlandske turister er Madrid, med en økning på 2,5 prosent flere turister hittil i år. I juli steg strømmen med 6,6 prosent.

Les også: Her har du fem gode ferietips

Den sosialistiske regjeringen prøver nå hjertekompresjon med innsprøyting av 1030 millioner euro i turistindustrien. –Turismen er vår viktigste næring. Nå er det virkelig krise, dette treffer landets økonomi rett i hjertet, forteller Antonio Nieto, statlig sjef for turisme for Madrid-regionen.

# Idyll i Cabo de Palos
# Frodige Elche
# Opplev Valencia

Det er den største turistgruppen som svikter mest: Sol- og badeglade briter og tyskere er kriserammet. De utgjør nesten halvparten av det spanske turistmarkedet. I år har turistene byttet late dager på stranden med kortere og mer intense byopphold med kulturinnhold i Madrid, ifølge E24.no