Komiker føler seg svindlet av AVIS

Fikk ekstraregning på 243 euro etter billeie.

Spaniaavisen

Publisert 4. april 2009 12:59

GUARDARMAR

Komiker Steinar Lyse har leid bil av AVIS for siste gang. Han ble beskyldt for å ha forårsaket skade på bilen – og trukket på kredittkortet for reperasjonen – selv etter å ha levert tilbake en uskadd bil.

Lyse leide bil gjennom AVIS for et par uker siden da han opptrådde i sjømannskirkene i Torrevieja og Minnekirken. Vel hjemme i Norge – fire dager etter hjemkomst – fikk han faktura fra AVIS. Den er 243 euro dyrere enn det han avtalte med utenlandsavdelingen i AVIS Norge.

– Jeg tok kontakt med AVIS Norge umiddelbart og fikk vite at ekstrabeløpet var på grunn av skade på bilen ved levering. Jeg vet med 100 prosent sikkerhet at jeg ikke skadet bilen på noen som helst måte den uka leieforholdet varte, forteller Steinar Lyse til Vikingposten.

Les også: 25 arrestert etter kredittkortsvindel

Tidspunktet for innlevering på flyplassen i Murcia stemmer ikke med det AVIS skriver i sin faktura. På det tidspunket AVIS skriver han leverte bilen hadde Lyse allerede sjekket inn på flyplassen. Det er en feilmargin på minst en time.

– Det var ingen representant fra AVIS da jeg leverte bilen på flyplassen. Noe det aldri er på AVIS sitt kontor en søndag morgen eller formiddag i Murcia. Etter å ha hatt feriebolig i Guardarmar i en årrekke er dette ikke første gang jeg leverer bil i Murcia en søndag på dette tidspunktet. Hvem som helst kan ha gjort noe med bilen etter jeg leverte den. Hos AVIS Norge fikk jeg bare vite at behadlingstiden på min klage ville ta en måned. De ville ikke si noe om hva skaden innebar eller hvor på bilen den er. Dette blir påstand mot påstand. Men jeg er i utgangspunktet den tapende part så lenge depositum for skade allerede er trukket fra mitt kredittkort uten noen som helst forklaring, sier Lyse.

Les også: TV-pirater omsatte for 30 millioner euro

– Dette er en usedvanlig dårlig, skremmende og betenkelig kundebehandling. Jeg vil kalle det forsøk på svindel – så lenge jeg fortsatt ikke vet noen ting om skaden. Og er fullstendig uten mulighet til å legge fram min sak. Bilen ble levert uten så mye som en liten ripe i lakken. I alle mine år i Spania har jeg vært kunde i AVIS og jeg har aldri hatt noen som helst skade på noen av de bilene jeg har leid.

Manager på kundeservice ved AVIS Norge, Ellen Danielsen, beklager det kan ta opptil en måned når det oppstår uoverensstemmelser i leieforholdet.

– Vi må dessverre beregne cirka en måned når det snakk om skade på leiebilen. Bilen må takseres først, og så lenge leieforholdet har foregått utenfor Norge må vi få alle sakspapirene oversendt. Men det kan også gå kortere tid. Får vi ikke oversendt saken i løpet av disse 30 dagene vil vi ta en avgjørelse i saken hos oss i Norge, sier Ellen Danielsen til Vikingposten.

Les også: Døde etter fall fra balkong

– Det er en vanskelig situasjon for begge parter. Vår oppfordring er at kundene går grundig over bilen både før og etter endt leieforhold. Det er den beste tryggheten for kundene. Men vi lover at alle skal få hjelp når slike uhell oppstår, sier Danielsen.