Ikke la deg lure av timeshare- og ferieklubbselgere

Her er Forbruker-Europas råd dersom du har hatt et svakt øyeblikk...

Terje Aspdahl

Publisert 25. juni 2013 09:46

COSTA BLANCA/OSLO

– Det viktigste å huske er at du har fjorten dagers angrerett på timeshare- og ferieklubber i EU/EØS-området. Det betyr at du kan gå ifra avtalen hvis du ombestemmer deg, sier Ragnar Wiik. Han er leder for Forbruker Europa som hjelper deg når du har kjøpt en vare eller tjeneste i Europa.

– Får du ikke skriftlig informasjon før du inngår avtalen, blant annet om angreretten, vil fristen bli forlenget med tre måneder til. Du skal også få angrerettskjema hvor selger har fylt ut sin del. Gjør du ikke det, forlenges fristen med enda ett år, legger Wiik til.

Det er laget et eget EU/EØS-direktiv som gjelder for kjøp, resalg og bytte av timeshare og ferieklubber. De samme reglene gjelder i Norge som for eksempel i Spania og Tyskland. Det gir deg blant annet angrerett og forbud mot forskuddsbetaling, og landene må være bokstavtro til direktivet, slik at du har like rettigheter i alle land, skriver Forbrukerrådet.

Ser du etter bolig i Spania? Sjekk ut disse 60 prospektene først

Ragnar Wiik minner om at  timeshare- og ferieklubbavtalene er kompliserte juridiske dokumenter. Du har rett til å få opplysningene på norsk, og de kan ikke kreve penger av deg så lenge angrefristen gjelder.

– Hvis du vil bruke angreretten din, eller du mener at du ikke har fått den informasjonen du har krav på, er vårt råd at du gjør det skriftlig med e-post eller brev. Det handler om å sikre beviser for at du angret innen fristen, eller at du har klagd, sier Ragnar Wiik.

Det skal være nok å si ting muntlig, men ikke regn med at selger husker det etter at angreretten er gått ut. Et annet tips er å angre skriftlig så fort som mulig. Så slipper du unødvendig uenighet om du angret innen fristen eller ikke.

Og er du først i en tvist med selskapet, kan du dessverre ikke regne med at det vil gi seg så lett:

Les også: Innfører nye timeshareregler i Spania

– Får du et brev fra et inkassobyrå som krever inn penger på vegne av timeshareselskapet eller ferieklubben, så skriv til dem og fortell at du ikke er enig i kravet deres. Legg ved e-posten/brevet som du opprinnelig sendte til timeshareselskapet- eller ferieklubben. Etter inkassoloven kan ikke en sak du har klagd på gå til inkasso. Så ikke la deg skremme til å betale, legger lederen til.

Hvis du ikke får det du har rett på, har Forbrukerrådet laget et klagebrev du kan bruke. Befinner timeshare- eller ferieklubben seg i EU/EØS, kan du henvende deg til Forbruker Europa.

Det er ikke lett å få tilbake pengene sine når du har kjøpt en timeshare eller et ferieklubbmedlemskap. Et unntak er om du har brukt kredittkort. Da kan du klage til kredittkortselskapet, om du ikke når frem hos selger. Vil ikke kredittkortselskapet betale, kan du klage saken inn for Finansklagenemnda.

Her er Forbrukerrådets timeshare- og ferieklubbråd:

• Spør om angrerett.
• Sjekk hvor lenge avtalen skal vare.
• Betal aldri noe på forskudd.
• Gjør alt skriftlig.
• Betal med kredittkort.
• Kontakt Forbruker Europa eller bruk Forbrukerrådets klagebrev om uhellet er ute