Har drevet skandinavisk bilverksted i 40 år

Faren til Ola startet i Altea allerede i 1973.

Spaniaavisen

Publisert 12. mars 2013 10:30

ALTEA

Ola Manuel Søderling (48) sin far startet Autos Escandinavia i Altea i 1973. Sønnen driver verkstedet videre i beste velgående.

Autos Escandinavia er et komplett verksted. De gjør det aller meste med bilen din. Elektrisk, mekanisk og karosseri. I tillegg snakker de svensk, engelsk og spansk. Verkstedet har mange norske kunder som har vært trofaste opp gjennom årene.

Ola Manuel Søderling er daglig leder og sjeflakkerer. Han er vokst opp i verkstedet. Fra han var ni år gammel gikk han og rotet rundt beina til sin far. De første 15 årene lå verkstedet på veien mellom Altea og La Nucia, like ved skolen i Altea. Men de siste 25 årene har Autos Escandinavia ligget på industriområdet mellom Altea og Albir, like bak Citroen-butikken.

Interessert i det som skjer i Altea – sjekk oversikten her

– Jeg har fått min opplæring av min far. Han har erfaring fra Volvo i Sverige og fra verksted i Sveits. Min spesialitet er lakkering. Min fetter er mekaniker og så har vi en person som gjør grunnarbeidet med karosseri, som oppretting, grunning og pussing. Etterpå er det jeg eller en annen her som lakkerer. Alle som jobber her har mer enn 17 års erfaring. Du kan vel si at når kundene våre har vært trofaste ved verkstedet i over 30 år, bør det være god nok dokumentasjon på at vi gjør gode jobber. For oss er det viktig å være grundige til rimelige priser, forteller Ola Manuel Søderling til Vikingposten.

Prisforskjellene på å lakkere en bil i Norden og Spania er store. Kjempestore. I Norge må man regne med å betale over 50.000 kroner for en hellakkering. Hos Autos Escandinavia koster det 1500 euro.

Finn hjelp i vår bransjeguide – en veiviser til næringsdrivende på Costa Blanca

– Hvis noen i Norge trenger en lakkering av bilen kan de ta den med på ferie ned hit til Costa Blanca. Da vil prisforskjellen gjøre at de kan feriere ”gratis” i forhold til å skulle lakkere bilen i Norge. Årsaken til prisforskjellen er selvsagt kostnadene på arbeidskraften som er langt billigere her enn i Norge, forteller Søderling.

På verkstedet hans er 50 prosent av kundene skandinaver, 10 prosent er fra andre land, mens 40 prosent er spanjoler. I og med at nesten halvparten av kundene er spanjoler, viser det at prisene til Ola Manuel er rimelige. I tillegg til at de gjør godt arbeid med bilene.

– La det ikke være tvil om at også vi merker den økonomiske krisen i Spania. For tre år siden var vi sju personer som jobbet i verkstedet, i dag er vi fem. Nå for tiden leier nordmenn og svensker mer biler. For bare noen år siden eide de bilene. Folk som bare er her nede tre–fire måneder i året velger heller å leie enn å eie. Dette merker vi godt. Nå skal vi satse enda mer mot det skandinaviske markedet. Vi tar imot alle bilmerker, og her kan kundene prate sitt eget språk, reklamerer Søderling.