Arkivet

Guide til jorden rundt-seilasen


ALICANTE

Ulempen er at du har liten tid på deg. Messen, eller ”Race Village”, som den offisielt heter, er bare åpen frem til 4. oktober. Men så har den derimot åpent fra klokken 10 til 24 hver dag. Eneste vi kan utsette på messeområdet er at de seilerinteresserte ikke har så stort utbytte av et besøk her. Litt ulogisk når dette er et av verdens største seilerarrangementer…

Det er ikke mulighet for å ta noen av båtene i racet nærmere i øyesyn. Det nærmeste du kommer, uten spesielle invitasjoner,
er hundre meter. Men for alle oss andre er dette helmaks. Volvo stiller ut alle sine produkter. Fra småbiler og luksusbiler til gravemaskiner og store lastebiler. Slike store utstillingshaller har alle sponsorene til seilasen.

Klesbutikker, restauranter, karuseller, kino, simulatorer, bilforhandlere, telefonbutikker, lekeland og masse annet. Her er noe for alle. Både far, mor og barn. Likevel kan vi ikke unnlate å nevne den store sjørøverskuten som ligger til kai inne på messeområdet. For de som har sett skuta til Kaptein Sabeltann vil dette være en større opplevelse. Man kan gå om bord i skuta og sjekke ut hvordan de ”ordentlige sjørøverne” hadde det.

Ellers er også dette plassen å besøke hvis du ønsker deg en bedre middag på en eksklusiv restaurant. Vikingposten fikk bare titte inn gjennom vinduene, men det vi så gjorde inntrykk. Hvite duker på store runde bord og designerstoler. Antall glass og bestikk viste også at her serverer man mer enn bare en treretters middag! Ta med deg full lommebok og prøv…

Har du flaks kan det være du treffer på direktøren (CEO) for hele seilasen. Han er norsk og heter Knut Frostad. En tidligere seilskipper som har prøvd seg noen ganger selv i denne seilasen. Nå er han leid inn av svenskene for å styre arrangementet.
Det er ingen norske båter med i seilasen. Spania derimot er representert med Team Telefonica. For oss på Costa Blanca er det derfor ikke vanskelig å vite hvem vi skal heie på når det hele smeller i gang 4. oktober. Viva España!

Les mer om:

Helse-og-forbruker