Gode hjelpere i vanskelige tider

Boligvakten startet sin virksomhet da verden stengte ned og tusenvis av huseiere ikke fikk muligheten til å reise. Stine Finberget og Beate Eng får stadig nye kunder som ikke har fått sett etter sin feriebolig på over ett år.

Terje Aspdahl

Publisert 12. april 2021 08:04

COSTA BLANCA

Boligvakten har i all hovedsak ettersyn med hus som eierne ikke har fått sett gjennom mange måneder og nå år. Fra Boligvakten sendes det bilder av hus og hage etter hvert besøk. Samtidig tilbyr de forskjellige servicepakker, som hagestell og ulike håndtverksrelaterte jobber. Damene i det lille firmaet har Costa Blanca sør og litt av Murcia, fra Gran Alacant til San Javier, som sitt arbeidsområde.

– Det har vært noen hektiske måneder med stadig økende oppdrag etter hvert som nedstengingen ble forlenget og reisevirksomheten opphørte. Stort sett er det innestengte leiligheter som trenger en real utlufting med mugg på møbler, og da spesielt tremøbler, men også på sofaer og klær, sier Beate Eng.

– Vi har også måtte få fikse vannlekkasjer grunnet mye nedbør. Så er det uttørkede vannrør som gir dårlig lukt, matvarer som er utgått på dato og diverse ubetalte regninger som kunden ikke vet om, hvor vi hjelper med å få de betalt. Og ikke minst er det mange nedgrodde hager som trenger en klipp, legger Stine Finberget til.

Damene har også måtte rydde opp etter forsøk på innbrudd i en av boligene de etterser.

– Det var heldigvis kun et forsøk på innbrudd. Det følger vi opp med med forsikringen og service for å få boligen sikker og erstatter det som er blir ødelagt under innbruddsforsøket, sier Eng.

Sett denne? Bande okkuperte boliger – krevde penger av huseierne for å forlate

– Vår erfaring er at det er viktig med ettersyn for å unngå problemer når man selv ikke kan følge med. Vi opplever at det er en trygghet for kundene at vi er tilstede og kan rapportere om boligens tilstand, sier Finberget.

Lisen og Benny Hammer har sin feriebolig i Orihuela Costa, som de kjøpte for fem år siden.
– Her har vi kost oss gjennom mørke høstmåneder og kalde vintre. Sommertiden har barn og barnebarn kost seg her, forteller Lisen Hammer. Da pandemien brøt ut i fjor vinter reiste vi hjem den 18. mars 2020, og det er forrige gang vi har vært i huset vårt. Det var ingen god følelse å sitte her hjemme å lese i avisene om husokkupanter som herjet i Spania. Vi var oppriktig bekymret for hva som kunne skje med leiligheten vår. I tillegg kom bekymringene vedrørende strøm, vann og alt som kan skje i et hus som står tomt over lengre tid.
 Lisen Hammer fant informasjon om Boligvakten på Facebook.

– Jeg ble glad da jeg leste om Boligvakten og alt de kunne tilby oss som bor så langt vekk fra vårt kjære feriested. Jeg tok kontakt med firmaet og takket ja til tilbudet de kom med. Det har vi ikke angret på.

Hun fortsetter:
– Hver fjortende dag får vi rapport med bilder fra alle rommene i huset, hva de har gjort og status for både hus og hage, De sjekker også om det er mat som er gått ut på dato og lufter hele huset med skuffer og skap. En av gangene de sjekket var det kommet en sverm av fluer på det ene badet. Dette ble ordnet. Så for 14 dager siden fikk vi tilbud om vi ønsket at de skulle ta seg av uteplassen vår også. Det så ikke pent ut etter alle disse månedene. Vi takket ja og fikk før og etterbilder av dette også. Det ble veldig bra. Jeg er så glad for den hjelpen de yter. Det er trygt og godt å vite at stedet vårt – både ute og inne – blir godt ivaretatt regelmessig hver fjortende dag med skriftlig rapport og bilder til oss. Et stort takk til Boligvakten for at de sørger for at vi kan komme ned igjen til et vedlikeholdt feriested, og for at vi kan sitte her hjemme i Norge og være trygge på at alt blir ivaretatt og passet på, sier Lisen Hammer på telefon fra Norge.

Av spesielle oppdrag trekker Eng og Finberget frem ett som var litt utenom det vanlige.
– Vi fikk i oppdrag å ta bilder av et hus med hagen og nærområdet som var en gave til til de nye eierne fra deres sønn. Det var et både spesielt og et hyggelig oppdrag.