Føler seg svindlet av Masmovil

Banken ba Erik om å anmelde mobilselskapet - flere tusen kunder har penger til gode.

Terje Aspdahl

Publisert 11. oktober 2012 06:22

TORREVIEJA

Erik Jørgensen fortviler over Masmovil. Selskapet har trukket 60 euro fra hans visakort uten å godtgjøre summen på telefonkontoen hans. Nå har han problemer med å få pengene tilbake.

Dansken har bodd i Villamartin sør for Torrevieja i 11 år. Etter ti år med krøll på telefonlinjene til Telefonicas mobilselskap Movistar valgte Møller Jørgensen i fjor å gå over til lavprisselskapet. Etter endt sommerferie i Danmark oppdaget han at pengene er trukket uten at kreditten er godskrevet hans mobil. Mobilen er ikke brukt i det hele tatt i sommermånedene.

Les også: Slik får du ned strømutgiftene i Spania

– Jeg oppdaget pengene var trukket etter jeg sjekket kontoen min når jeg kom ned til Spania igjen i slutten av september. Det er trukket 20 euro i juli, august og september. Men på min spanske mobil står det kun godskrevet fem euro. Vanligvis trekker Masmovil pengene fra konto når kreditten på mobiltelefonen nærmer seg slutten. Men nå har jeg ikke benyttet telefonen siden jeg reiste til Danmark i juli. Jeg har vært i kontakt med kundeservice hos Masmovil flere ganger, og de har lovet å ordne opp raskt, forteller han.

Nå har han ventet i flere uker uten at noe har skjedd.

– Jeg har også purret på dem flere ganger. Nå begynner jeg å bli lei av ventemusikken når jeg ringer deres servicetelefon. De sier de har kundeservice på skandinavisk, men det hjelper lite når du ikke får hjelp, sier Erik Møller Jørgensen til Vikingposten.

Bli venn av Vikingposten og Spaniaavisen på Facebook

Møller Jørgensen har også kontaktet sin spanske bank angående pengene som er trukket fra kontoen hans. Banken oppfordrer ham til å politianmelde Masmovil for brudd på loven.

– Banken sier de ikke kan gjøre noe så lenge pengene er trukket av mitt visakort. Men de sa også Masmovil ikke kunne trekke pengene slik det er gjort over visakortet. De anbefalte meg å politianmelde forholdet. Det har jeg ikke noe lyst til, jeg vil egentlig bare at Masmovil godskriver de 60 euroene de har trukket av kontoen over til min mobiltelefon. Det kan vel ikke være så vanskelig, spør Erik Møller Jørgensen.

Masmovil forklarer til Vikingposten at selskapet har hatt problemer med faktureringen av to tusen kunder denne sommeren. Grunder og markedsansvarlig Christian Nyborg håper alt skal løse seg i løpet av noen uker.

Skal du ha leiebil i Spania? Her kan du dra nytte av norsk servicetelefon og prisgaranti

– Dette har skjedd på grunn av at vi valgte å bytte vår tekniske plattform, slik at vi kan gi enda bedre service og priser til våre forbrukere på sikt.
Denne flyttingen av teknisk plattform gikk ikke smertefritt, og flere kunder har dessverre blitt lidende, sier Christian Nyborg.

Han sier selskapet har en “back-log” på flere hundre kunder som fremdeles fortsatt har krav på tilbakebetaling/påplussing av saldo fordi Masmovil har fakturert dem feil.

– Den gode nyheten er at vi alltid tilbakebetaler når vi vet vi har tatt feil slik som i denne saken. Vi er vel den eneste mobiloperatoren som er ærlig nok til å erkjenne slike feil – og som gjør opp for oss, hevder Christian Nyborg.

Masmovil innrømmer at problemene var og er alvorlige, og har berørt over to tusen kunder.
– Det tar mye tid for et lite firma å rette opp i dette, med mye manuelt arbeid på få personer. Vi gir fortsatt tilbake penger/saldo til kunder som har klaget til oss for mer enn to måneder siden. Våre ansatte har jobbet døgnet rundt og knapt hatt ferie for å ta roten ved ondet. I løpet av ett to-tre uker bør vi ha fikset opp og eventuelt betalt tilbake til alle som har klaget og hatt rett i sin klage, sier Nyborg.

Er det flere av Vikingpostens lesere som er i samme situasjon som Erik Jørgensen ber Masmovil dem sende en email til: hei@masmovil.es. Da lover Nyborg & co. å ordne opp så raskt de klarer.