Føler seg lurt av leiebilfirma

Håkon Pedersen mener han har blitt lurt en rekke ganger av bilutleiefirmaet Goldcar. Firmaet skuffer inn euro på drivstoff, man egentlig skulle hatt fratrekk for på leien.

Spaniaavisen

Publisert 21. oktober 2010 08:41

BENIDORM

– Når jeg bestiller bilen står det i leiekontrakten at jeg må betale for full tank med drivstoff på forhånd når jeg henter bilen, men at jeg vil få disse pengene tilbake når jeg leverer bilen med full tank. Men i voucheren jeg får når bilen er bestilt, står det derimot at jeg ikke får pengene tilbake hvis jeg leverer tilbake tanken med drivstoff i. Er det mulig! Dette er svindel og bedrag. De lurer sine kunder både skjult og åpenlyst, hevder en rasende Håkon Pedersen fra Benidorm.

Les også: Prisforskjell på leiebil: 431 prosent

Vikingposten har kopi av en email fra ledelsen i Goldcar i Alicante, datert 7. oktober, der de lover at ved neste leieforhold skal Pedersen få avslag i prisen. Da Pedersen leide bil tre dager senere, den 10. oktober, fikk han ifølge leiekontrakten ikke en cent i avslag fra Goldcar i Benidorm.

Goldcar belaster Pedersen med 83,95 euro i leie for bilen per uke. I tillegg må han betale 53 euro for full tank med diesel. Selv om han leverer inn bilen med full tank etter en uke får han ikke penger tilbake. Dette står klart i kontrakten. Han bør levere bilen med tom tank.

Les også: Fikk endelig bukt med fukten

– Sist leverte jeg inn leiebilen 18. oktober. Da hadde jeg brukt for cirka 13 euro i drivstoff på en uke. Det er begrenset hvor mye diesel man klarer å kjøre opp på disse små drivstoffgjerrige bilene i løpet av en uke. Vi er bare rundt i nærområdene. Dette vil igjen si at Goldcar tjener 40 euro på drivstoffet i denne perioden. Med en god del leiebiler ute på veiene blir dette en pen sum penger i måneden for firmaet, sier Pedersen til Vikingposten.

Pedersen har en rekke ganger forsøkt å få personene på kontoret til Goldcar i Benidorm i tale, men de henviser ham til en dame i ledelsen av Goldcar i Alicante. Hun heter Claire Davis, og har til nå kun besvart en eneste email av en rekke email Pedersen har sendt.

Leiebil med gratis servicetelefon – ingen gebyrer

– I løpet av våre sju år her i Benidorm har vi leid bil en rekke ganger.
Bare på de to siste månedene har vi leid bil tre ganger. På disse tre leieperiodene regner jeg med vi har betalt inn cirka 100 euro ekstra i drivstoff. I og med at vi bor midt i Benidorm sentrum, og kontoret til Goldcar ligger noen få hundre meter fra boligen vår, er dette det klart letteste alternativet for oss. Men nå vurderer vi sterkt å kjøpe oss en bil selv om vi sjelden trenger å bruke en. Jeg har gitt opp Goldcar, og vi gidder ikke reise helt til flyplassen for å skaffe oss leiebil til gode avtaler, sier Håkon Pedersen.

Vikingposten var på kontoret til Goldcar tirsdag formiddag med kontraktene de har sendt ut til Pedersen for å få svar på hvorfor man har en betingelse når man bestiller bilen, og en helt annen når man får bekreftelsen (voucher).

– Vi kan ikke svare deg på noen ting. Du må ringe hovedkontoret i Alicante, svarer kontordamen kort.
– Men det er her kunden henvendte seg når han leide bilen. Kan ikke dere informere om hva som er riktig?
– Jeg vil ikke snakke mer med deg. Sjekk våre hjemmesider. De står på kontrakten du har, var siste ordet fra damen på Goldcar.
Og Claire Davis, eller kontoret i Alicante, har ikke besvart våre henvendelser.

Pedersens oppfordring til alle som skal leie bil på Costa Blanca er styr unna Goldcar, og sjekk nøye med ditt bilutleiefirma om hvilke betingelser som gjelder angående drivstoff ved levering.

Hos de aller fleste betaler du for full tank på forhånd, men får pengene tilbake hvis du fyller opp tanken igjen før levering.