Føler seg lurt av bilutleie-firma

Slettet leieforhold - beholdt pengene.

Spaniaavisen

Publisert 25. juli 2019 05:35

Christina og Fredrik Mørk så frem til sin første ferie på Costa Blanca. Turen ble godt forberedt på forhånd, likevel ble ikke ting som forventet.

Ekteparet hadde feriert på Kanariøyene flere ganger, men i år hadde de lyst til å prøve noe nytt. Altea ble sterkt anbefalt av venner, så valget falt på denne pittoreske landsbyen. 

– Det første vi tenkte på etter at billettene var bestilt, var å sikre oss en leiebil, uttaler Fredrik Mørk. Som på Kanariøyene var vi interesserte i en god "deal", det vil si bruke et mindre selskap som ikke pleier å ha kontor på selve flyplassen, men like ved. På Kanariøyene var det alltid noen som møtte oss på flyplassen, og kontrakten ble undertegnet på panseret av bilen, men det var greit og det oppstod aldri noen problemer. Derfor gikk vi frem på samme måte da vi bestilte leiebil på Costa Blanca, men brukte et annet selskap, «OK Rent a Car». Siden vi hadde hatt så god erfaring med leiebil på Kanariøyene, var vi ikke bekymret. 

Paret fikk en god pris, som var 276 euro for to uker. Bilen skulle bli levert ved ankomst like ved flyplassen. 

– For oss var det viktig å leie bil siden vi reiser med to små barn. Mulighetene blir så mye større når man ikke er avhengig av offentlig transport. Og vi er ikke av dem som liker å være på stranden hele tiden, vi synes det er gøy å utforske litt, kjøre rundt og se på det som finnes i området.

Flyet familien Mørk var med fra Norge skulle lande 01.50 på natten, og siden Fredrik Mørk hadde hørt flyet noen ganger var forsinket, ringte han selskapet på kvelden før de gikk om bord i flyet som skulle frakte dem direkte til Alicante. 

– Jeg ville bare forsikre meg om at alt skulle gå greit, spesielt siden vi hadde med to små barn. Jeg fortalte at det kunne være vi ble noen minutter sen, men da fikk jeg beskjed om at de stengte klokken 02.00, og ville ikke vente. Jeg prøvde så godt jeg kunne å forklare at om vi ble sene, var det antageligvis ikke snakk om mange minutter, men de stod på sitt.

Da flyet hadde landet og familien hadde fått bagasjen, var klokken allerede femten minutter over to. 

Sett denne? Ble nektet å fly hjem fra Alicante etter at ansiktet hovnet opp

– Jeg ringte dem i håp om at de hadde ventet likevel, men ingen tok telefonen. Vi ble på flyplassen en stund for å prøve å ordne opp i problemet, men vi var alle slitne, spesielt barna, så det ble at vi tok taxi inn til Altea. 

Da familien våknet neste dag og Fredrik ringte selskapet «OK Rent a Car» for å informere om at han var på vei til flyplassen for å hente leiebilen, fikk han seg en overraskelse.

– Jeg fikk som svar at de hadde en seks timers regel som gikk ut på at om man ikke hentet leiebilen innen seks timer etter avtale, ville man hverken få bilen utlevert eller pengene tilbake. Uansett hva jeg sa, så stod de på sitt.

– Det som irriterer oss mest er akkurat dette siste, skyter Christina Mørk inn. «OK Rent a Car» sa til oss at de hadde opplyst oss om denne regelen i kontrakten, men vi hadde ikke lest alle sidene og fikk ikke med oss det som var skrevet helt på slutten i bittesmå bokstaver om regelen. Jeg jobber selv i et serviceyrke, og dette er ting man må opplyse om. Det handler om å gi en god service slik at folk kommer tilbake og ikke rømmer vekk. Men det jeg likte minst med hele saken, var følelsen av at dette faktisk var en ønskelig situasjonen for dem, å kunne ta betaling for én og samme bil to ganger på samme tid. 

De oppforderer folk til å lese nøye gjennom kontrakten uansett hvor lang den er for å unngå å komme opp i samme situasjon som dem selv.

– Jeg var rasende i hele to dager, men fruen i huset fikk nok og ga klar beskjed om at vi skulle glemme hele saken og gjøre det beste ut av ferien, sier Fredrik Mørk. Og det har vi gjort. Vi har brukt mye offentlig transport, det har ikke vært akkurat lett, men vi har oppdaget at utrolige flotte Altea er en ypperlig plass å komme på ferie med barn, så vi kommer garantert tilbake en dag.

Da Vikingposten tok kontakt med «OK Rent a Car» var det umulig å få snakke med rette person, men vi forklarte saken og ble fortalt de skulle ringe oss tilbake. Det har selskapet i skrivende stund ennå ikke gjort.