Flyreisende får felles klagemur

Ved årsskiftet ble det innført en ny klageordning for flypassasjerer. 

Spaniaavisen

Publisert 8. januar 2009 08:38

COSTA BLANCA

Den nye Flyklagenemnda skal behandle alle typer flyrelaterte saker, alt fra problemer ved bestilling til hendelser på flyplassen eller under flyreisen. Og det kan klages på både norske og utenlandske selskaper i en felles klagenemd.

– Forbrukerrådet har arbeidet for en felles utvidet klagenemnd for flypassasjerer de siste årene, og er svært fornøyd med at flypassasjerene nå får den samme klagemuligheten uansett om de flyr med et norsk eller utenlandsk selskap, sier seniorrådgiver Elise Marie Korsvik.

– Dette vil i tillegg føre til at all informasjon blir samlet på et sted og at flypassasjerene blir sikret lik behandling.

Alle flyselskap som flyr i, til eller fra Norge og som har forpliktelser i medhold av lov, forskrift eller avtalebestemmelser, er underlagt flyklagenemnda. Det samme gjelder foretak som driver landingsplass i medhold av luftfartsloven, reisebyråer, pakkereisearrangører og øvrige foretak som har forpliktelser i medhold av lov, forskrift eller avtalebestemmelser.

Her finner du mer informasjon: www.flyklagenemnda.no/