- Flyprisene til utlandet vil bli dyrere hos både SAS og Norwegian

Oljetillegget er bare begynnelsen.

Spaniaavisen

Publisert 21. januar 2011 07:57

COSTA BLANCA

Årsaken er enkel: SAS har ikke lenger råd til billigkampanjer og da er det ingen grunn at Norwegian skal holde lave priser.

– På grunn av at SAS dropper kampen om å tilby billigbilletter, vil konkurrenten Norwegian svare med å skru opp prisene, sier flyanalytiker Per Haagensen i Fondsfinans til NRK.

Forvalter Beate Bredesen i Skagen-fondene sier det vil bli slutt på den heftige priskrigen vi har sett. Det vil skje fordi de skandinaviske landene ikke lenger er villig til å skyte inn penger i SAS hver gang flyselskapet er i krise.

Leiebil i hele Spania – prisgaranti og gratis grønt servicenummer. Sjekk tilbudene her

Analytikerne tror billettprisene til utlandet vil øke mest – både hos SAS og Norwegian. Norwegian-sjef Bjørn Kjos er enig i analysen. – Det er fryktelig billig å fly for nordmenn i dag, sier Kjos til NRK.

E24.no melder at Norwegians varslede drivstofftillegg er høyere enn det som skal til for å kompensere for økende oljepriser. Det er oppfatningen blant flere meglerhus.

Delta i debatten på vår Facebook-side

I en fersk analyse – med tittelen «Greed is good, and it may work» skriver Paretos analytikere Thomas Nilsen og Erik Hjulstrøm at Norwegians nylig annonserte drivstofftillegg på 50-150 kroner er «betydelig overkompensert».

Ifølge Paretos analytikere vil Norwegians faktiske drivstoffkostnader per passasjer øke fra 156 kroner i 2010 til 178 kroner i 2011, en økning på 22 kroner.

– Norwegian vil kompensere for dette med mellom 50 og 150 kroner, altså en stor overkompensasjon, noe som kan indikere at Norwegian forventer en ytterligere oppgang i drifstoffprisene, går det frem av analysen.