Fikk hjerneblødning - måtte kjøres i bil fra Torrevieja til Oslo

Selskap rotet med reiseforsikringen - satt fire døgn i bilen.

Spaniaavisen

Publisert 14. mars 2013 21:30

OSLO/TORREVIEJA

13. oktober i fjor opplevde Gro og Roger Nesset marerittet. På ferie i Torrevieja hvor de har en bolig, falt Roger om på gaten av det som viste seg å være en hjerneblødning.

Han ble lagt i kunstig koma og da kona ringte reiseforsikringen hjemme i Oslo visste hun ikke om mannen ville overleve.

Roger og Gro var forsikret gjennom kredittkortet sitt i Landkredittbank, som tilbyr sine forsikringer gjennom Landbruksforsikring. Men forsikringen viste seg å ha liten verdi da de trengte den som mest, melderTV2 Hjelper Deg.

Bli venn av Vikingposten og Spaniaavisen på Facebook

– Jeg fikk beskjed om at vi bare var forsikret i 35 dager og at den var utløpt, selv om jeg visste at vi var forsikret i 90 dager, forteller Gro. Etter tre telefoner fikk hun beskjed om å ikke ringe mer.

Siden forsikringen ikke ville bistå, havnet Roger på et offentlig sykehus og ikke et privat. Der ble han skrevet ut før han var ferdigbehandlet. Han var både svimmel, hadde smerter og store personlighetsforandringer, forteller kona.

Ettersom han hadde fått flyforbud på grunn av hjerneblødningen, var det vrient å få han hjem til Oslo. Løsningen ble en biltur på 300 mil…

I fire døgn lå 65-åringen i passasjersetet med beina på dashbordet, mens sønnen Gunnar kjørte og kona Gro satt i baksetet. Sønnen måtte ta seg fri fra jobben, fløy ned til Torrevieja og kjøpte seg en bruktbil for å frakte foreldrene hjem, melder TV2.

Les også: Takker kommunen for et godt og verdig liv i Spania

– Det er trist at en alvorlig syk mann må ligge i en liten bil gjennom halve Europa fordi noen i forsikringsselskapet ikke gjør jobben sin, sier sønnen Gunnar Nesset.

Vel hjemme i Oslo fikk Roger Nesset beskjed om at hadde fått hjernesvulst. Ifølge Roger fortalte legene at han ikke hadde levd i mer enn to-tre måneder hvis han ikke hadde kommet seg hjem til operasjon og stråling.

– Liv skal ikke gå tapt fordi noen ikke gjør jobben sin. Vi ba jo om hjelp flere ganger og ble avfeid på en ufattelig dårlig måte. Det er utrolig uprofesjonelt, sier sønnen til TV2 Hjelper Deg.

– Jeg synes det er helt utrolig å drive et forsikringsselskap uten å vite hvilken forsikring kundene dine har. Jeg fatter det ikke, det er helt ubegripelig. Jeg blir forbanna på hennes vegne. Hun har hatt et helvete, sier Roger selv.

De er nå tilbudt 103.000 kroner i erstatning av Landkredittbank for hjemreisen – og en beklagelse fordi kundekonsulenten ikke hadde fått med seg at paret også hadde bestilt en returbillett på kredittkortet. Dermed gjaldt reiseforsikringen i 90 dager.