Fem råd for å unngå ekstra julekilo

Du behøver ikke å legge på deg i julen - her er oppskriften.

Spaniaavisen

Publisert 14. desember 2013 08:02

MADRID

I Spania hvor fest og høytid nærmest er en livsstil, varer julen lenger enn i de fleste land. Fra helligdagene 6. og 8. desember (la Constitución og Inmaculada) og fram til de Hellige Tre Konger 6 . januar har man 14 fridager.

I snitt legger spanjolene på seg mellom tre og fem kilo denne jula.

– Med et slikt opplegg er det ikke rart at man endrer rutiner også når det gjelder mat, sier ernæringsekspert Rubén Bravo fra IMEO. Problemet ikke er festdagene i seg selv, men at man spiser det samme de dagene det ikke er fest.

Det europeiske medisinske instituttet mot overvekt (IMEO) har laget fem råd til de som vil nyte høytiden uten å legge på seg.

Ferie eller utflukt i Spania? Book hotell eller leilighet her

1. Dagen derpå
Det er ikke lett å begrense seg når man er på julebord. Men det er fullt mulig å nyte et godt måltid med en viss moderasjon. Dagen etter kan man kompensere med en retrektiv diett.

2. Søtsaker fra 20. desember
Hele 63 prosent av spanjolene starter å kjøpe søtsaker til jul første uka i desember, noen (12 prosent) i november. Bravo anbefaler oss å ikke kjøpe julegodteriene før 20. desember. – Det er også bedre å kjøpe flere ganger enn å kjøpe inn store mengder en gang, legger han til.

3. Aperitif 20 minutter før middagen
Fordøyelsessystemet bruker omlag 20 minutter på å sende signaler til hjernen når vi har spist nok. En liten aperif eller litt fingermat kan "lure" maven, server med mineralvann light eller zero eller et lite glass rødvin.

4. Bruk alkohol intelligent
En av tre spanjoler skal fortsette festen ut i de små timer etter julebordet. Alkohol i moderate mengder kan gi en avslappende og god følelse. Om du velger smart kan du kutte kalori-inntaket med 60 prosent, uten å si nei.

Forslag fra ernæringseksperten: bruk gaseosa i vinen eller i ølen (har du ikke gaseosa kan du bruke 7-up eller Sprite uten sukker) Gaseosa brukes mye i Spania, rødvin med gaseosa heter tinto de verano, og øl med gaseosa heten clara.

Drikk rom light med lightbrus, bytt ut Vodka med Soju, et tradisjonelt koreansk brennevin med 40 prosent mindre kalorier. Bytt ut shotene med et glass cava eller champagne.

5. Deilige, sunne retter i riktig beregnet mengde
Det viktig for både helse og økonomi å beregne riktige mengder. Det er lett å overdrive, men det er viktig for helsen å beregne riktig. 
Ernæringseksperten anbefaler også hvitt kjøtt og fisk som kalkun, merluza eller torsk.