Får flere klager fra kunder som leier bil

Slik kan du bli lurt.

Spaniaavisen

Publisert 11. mars 2014 16:27

COSTA BLANCA/OSLO

Direktør Ragnar Wiik i Forbruker Europa sier organisasjonen har opplevd en økning i antall klager på bilutleie.

Tallene på klager relatert til billeie foretatt av nordmenn har økt fra 29 i 2012 til 39 i 2013, og det er særlig tre problemområder som går igjen når det gjelder leiebil, forteller Wiik til Dine Penger

• Utleieselskapene kan spekulere i ekstra gebyrer og smarte avtaler om drivstoff
• Angivelige skader på bilen – som medfører ekstraregninger
• Generell dårlig kundebehandling – for eksempel at man ikke får tilbake depositum

For å unngå slike uventede ekstra kostnader ved leiebilen, er det alltid lurt å lese vilkårene nøye. Mange tar ekstra betalt for full tank som blir levert med bilen, og oppgir at du skal levere tom tank.

Trenger du overnatting i Spania – hotell eller leilighet? Da kan du booke det her

Hvis du ikke leser dette, er det altså bortkastede penger hvis du fyller tanken før tilbakelevering. Disse pengene får du som regel ikke igjen.

– Det er også lurt å ta bilde av bilen før og etter innlevering, råder Wiik. Og ikke minst, bør du alltid betale med kredittkort, understreker han. Da kan du rette krav mot kortutsteder.

Dine Penger forteller om en Oslo-mann som leide bil i Alicante via Finn.no hos Rentalcars. Etter at han kom hjem oppdaget han at utleiefirmaet hadde trukket over 900 kroner mer enn opprinnelig avtalt.

Etter å ha klaget fikk han omsider en beklagelse og pengene tilbakeført. Men leiebilen holdt på å bli seks ganger dyrere enn avtalt.