COSTA BLANCA
Kommunikasjonsdirektør Anette Maltun Koefoed i reiseselskapet Berg-Hansen mener reisende får en ny og dyrere hverdag etter corona-krisen.
- Nå er det lønnsomhet som gjelder, og kravene fra både eiere og styrer hos alle flyselskaper er å bygge opp større reserver for å kunne stå gjennom fremtidige kriser. Det betyr et redusert rutetilbud, dyrere flypriser og færre kampanjer. Når bransjen i tillegg blir pålagt å håndtere nye smittevernregler med avstand om bord i flyene, bidrar også dette til dyrere flypriser, konstaterer Maltun Koefoed.
Hun tror også kampanjeprisene vil endre seg.
- Vil vi aldri se kampanjepriser igjen? Joda. Det vil alltid være perioder hvor flyselskapene har behov for å fylle setene, og når familier har lov å sitte sammen kan vi kanskje i sommer se kampanjer som «betal for 1 og reis 2» også videre.
Hun tror markedet kommer til å trenge konkurranse i luftfarten også fremover, men kanskje ikke like sterk konkurranse og med samme vekstambisjoner.
- Det kan føre til færre aktører og større aktører, men også forhåpentligvis at flyselskapene flytter noe av fokuset fra konkurrentene over på kunden – og i større grad enn før, tilbyr produkter som gjør det enkelt for kundene å være på reise og enkelt å forholde seg til de ulike billettprisene.