Dette bør du vite om den nye spanske forbrukerloven

Trådte i kraft 13. juni.

Spaniaavisen

Publisert 17. juni 2014 06:17

MADRID

Ingen telefonsalg i helgene, kostnadsfritt tilsending av regninger via post og utvidet oppsigelsesfrist på salgskontrakter. Der har du hovedpunktene i den nye loven som skal beskytte forbrukere i Spania.

Loven trådte i kraft fredag og innebærer at telefonsalg er forbudt før klokken 09.00 og etter klokken 21.00 i helgene og på helligdager. Den som ringer må oppgi navn på selskapet og ringe fra et gjenkjennelig nummer, samt informere om retten til å nekte salgstelefoner. Salg via telefon eller telefax kan derfor ikke lenger gjøres uten forbrukerens tillatelse. 

På tur eller utflukt i Spania? Her kan du booke hotell eller leilighet

Ingen kontrakt kan inngås uten uttrykkelig samtykke fra forbrukeren. Hvis det anses at ingen tillatelse er gitt av forbrukeren, vil han eller hun ikke være forpliktet til å betale for produktet eller den aktuelle tjenesten.

Oppsigelsesfristen på kjøpskontrakter er utvidet fra syv til fjorten dager og kan sies opp med øyeblikkelig virkning og uten kostnader.

Den nye lovgivningen er i tråd med et EU-direktiv hvor alle medlemslandene ble gitt en tidsfrist for å innlemme endringene i sin nasjonale lovgivning.