Den perfekte siestaen er 26 minutter lang

Hvilepause etter lunsj er bevist å være godt for kropp og sjel. Eksperter har nå funnet den optimale lengden.

Spaniaavisen

Publisert 19. januar 2014 20:23

MADRID

Eksperter sier at noen få minutters hvile etter lunsj hjelper både kroppen og hjernen din til å slappe av. Det forsterker hukommelsen og konsentrasjonen, hindrer stress og bidrar til å øke produktiviteten når man kommer tilbake til arbeid på ettermiddagen.

Men siestaen bør ikke vare lenger enn 30 minutter. I følge eksperter kan dette føre til at man våkner opp med dårlig humør og det gir også økt risiko for at søvnmønstret endres. Den optimal lengden er nøyaktig 26 minutter.

Lunsj er det viktigste måltidet på dagen i Spania. Når de mindre butikkene og virksomhetene stenger klokken to om ettermiddagen etter den første halvparten av arbeidsdagen, går spanjolene hjem for å spise og tilbringe tid med sine familier på den varmeste delen av dagen.

I andre deler av Europa er endt arbeidsdag klokken 17.00 eller 18.00. Da vender spanjolene tilbake til jobb for å fullføre arbeidsdagen. Men i storbyene har de fleste ikke tid å reise hjem til lunsj som fører til at mange ikke får nyte en rask lur etter måltidet .

Ifølge den annerkjente forfatteren Camilo José Cela, også kjent som yogamester, er opprinnelsen til siesta romernes «sjette time» som de avsatte til bønn. Den sjette timen etter daggry står solen på sitt høyeste og ble sett på som et bilde av guddommelige prakt.