De har ikke brukt ferieboligen siden februar - fikk vannregning på 900 euro

Kjønaas Kjos: – Trodde vi hadde fått regningen til badeland.

Terje Aspdahl

Publisert 24. september 2020 09:30

TORREVIEJA

Kari Kjønaas Kjos og ektemannen Per fant sin drømmebolig i San Luis i Torrevieja og kjøpte den tidligere i år før pandemien stengte ned verden. Nå har ekteparet fått sin første vannregning – på over 900 euro.

– Vannverket Agamed påstår at vi har brukt vann for 900 euro som er nær 400 kubikk med vann de første seks månedene vi har eid huset – og det i en periode hvor huset er brukt én uke i februar. Jeg trodde først vi hadde fått regningen til badelandet Aquópolis, sier Frp-veteranen på telefon fra Norge.

Ekteparet tok en nærmere titt i papirer fra tidligere eier og fakturaene over vannforbruket. Der fant de en sluttregning til den tidligere eieren på over 2000 euro.

Dette er oppslaget i Vikingposten, les hele avisen som PDF her

– Vi kontaktet han vi kjøpte huset av og han kunne avkrefte at han har fått noen sluttregning fra Agamed på over 20.000 kroner. Han betalte 70 euro i sluttoppgjør, som han også har kvittering på. Når vi så konfronterer Agamed med dette, så sa de at de hadde glemt å sende fakturaen på 2200 euro – en faktura den tidligere eieren fortsatt ikke har mottatt da jeg sjekket med han tirsdag denne uken, sier Kari Kjønaas Kjos til Vikingposten.

Hun fortsetter:
– Den tidligere eieren har kun fått en vannregning på mellom 3000-4000 kroner i året og da har han brukt huset cirka 20-25 uker i året. Det hele er underlig. Er det sånn at det ligger en ubetalt regning på over 2000 euro så hadde vel Agamed normalt stengt av vannet? 

Agamed ga også ekteparet Kjos beskjed om at det var et unormalt høyt vannforbruk ved boligen.

– Straks vannverket meldte fra fikk vi noen til å gå over hele huset, samt vi fikk sjekket vannforbruket daglig. Men det ble ikke funnet noe unormalt. Vi hadde jo uansett ikke klart å bruke så mange kubikk med vann om vi hadde vært i huset og gått inn for det. Blir vi lurt, eller går det an å stjele slike enorme mengder med vann? Det er opplagt noe galt og det må vi sjekke nærmere, sier Kjos. 

Hos Agamed er de enige i at vannforbruket er unormalt høyt.

– Våre teknikere, som har sjekket huset to ganger, har ikke funnet noen feil. Det kunden kan gjøre er å kontakte rørlegger og informere oss om årsaken til vannforbruket. Er det for eksempel en lekkasje, kan de få en rabatt så hele summen ikke må betales, er svaret vi fikk fra vannverket Agamed.