Datakrøll og telefonstorm hos helsekort-leverandør

Det var ikke like lett å sikre seg de nye helsekortene fra Norge likevel.

Terje Aspdahl

Publisert 14. juni 2012 06:29

COSTA BLANCA

Vikingposten skrev forrige uke om hvordan nordmenn med adresse i Spania nå må søke om helsekort fra Norge. På grunn av stor pågang og feil på nettsidene til Helfo har Vikingposten fått mange henvendelser om at informasjonen var feil.

Det har vist seg umulig å komme gjennom på telefonen til Helfo, og på nettsidene får man opplyst om du har adresse i utlandet kan du ikke bestille kortet på nett.

Stikk motsatt av informasjonen de gikk ut med og som Vikingposten videreformidlet.

Les også: Hevet pensjonen til død mann i over 13 år

– Jeg har forsøkt å ringe i flere dager. Men får ikke svar. Vi har ZIP-kort her i Spania, det fungerer perfekt. Men vi har tenkt oss en tur til Norge i sommer og da må vi ha helsekortet, forteller Else Vatle Kynnø på telefon fra Quesada til Vikingposten.

Informasjonsrådgiver hos Helfo, Ådne Berge, forklarer det slik:

– Vi har hatt en massiv telefonstorm og klarer ikke å ta unna alle som ringer. Samtidig er det en feil på nettsidene og bestillingsskriptet. Der står det man ikke kan bestille kortet om du har adresse utlandet. Det er feil og vi jobber vi iherdig med å rette dette. Poenget er at dette skal være enkelt for brukeren, og vi regner med det er både lettere å nå oss per telefon og få bestilt helsekortet på nett innen kort tid, sier Berge.