Ble ikke trodd etter korttyveri

Solbjørg Malmin er sjokkert over den arrogante behandlingen hun har fått hos EnterCard Norge AS etter at hun ble frastjålet sitt kredittkort.

Spaniaavisen

Publisert 24. februar 2011 08:59

TORREVIEJA

Da Solbjørg og Tor Egil Malmin landet på Alicante flyplass i midten av januar opplevde de det som mange frykter. Håndvesken til Solbjørg ble stjålet, og sammen med den både kort, førerkort, pass, telefon og andre viktige papirer.

– Jeg kan ikke begripe akkurat når det skjedde. Vesken var godt plassert i bagasjetrillen, og vi var fem personer i reisefølget. Det var først da jeg skulle sette meg inn i bilen jeg oppdaget det. Vi fikk sperret kortene og anmeldt forholdet til Nasjonalpolitiet på flyplassen i løpet av kort tid. I ettertid har vi funnet ut at det bare kunne ha dreid seg om tre kvarter fra vi landet og til vesken ble stjålet og vi sperret kortene, forteller Solbjørn Malmin til Vikingposten.

Les også: Nordmenn rammes oftest av tyveri i Spania

Vel hjemme i feriehuset sitt var de godt fornøyd med at alt var blitt gjort på riktig måte, og regnet med at ingen hadde rukket å misbruke noen av kortene på den tiden det tok å sperre dem.

– Da vi sjekket kontoen morgenen etter var 900 euro forsvunnet fra MasterCard. Et sånt beløp har jeg aldri selv klart å få ut på en gang. Vi syntes dette var merkelig, og kontaktet EnterCard Norge AS, for å få en
forklaring. Det var da trøbbelet begynte for alvor. De påsto at jeg måtte ha skrevet ned koden og hatt en lapp i veska. Tyvene hadde nemlig klart å slå  riktig pinkode med en gang. Det er helt utrolig! Men min pinkode var det samme som bryllupsdagen vår, og vi har vært gift i 39 år, så den datoen har jeg ingen problemer med å huske. Jeg har aldri skrevet ned den koden, sier Solbjørg opprørt.

Bli venn av Vikingposten og spaniaavisen.no på Facebook

Gjennom korrespondanse med EnterCard Norge AS, går det tydelig fram at de mener det er overveiende sannsynlig at pinkoden ble oppbevart uforsvarlig. De ber henne erkjenne dette, og gjør oppmerksom på at hun ikke får refundert de vel 7.000 kronene som er belastet kortet hennes.

– Pengene er ikke det viktigste her. Jeg visste ikke at det var egenandel på dette, men det er prinsippet om at de ikke tror meg som er det verste. Vi har begge to nå klippet i stykker våre MasterCard. Ikke tale om at vi vil benytte det kreditkortet mer. Vi tror at dette må være en ny måte å svindle på. Men vi skjønner ikke hvordan de får det til.
 
– Jeg bruker aldri kortet til kontantuttak, så det kan ikke ha blitt skimmet. Det er og blir et mysterium. Jeg vet bare at jeg ikke har tatt ut pengene og at koden ikke lå i veska, bedyrer Solbjørg Malmin.

PS! Vikingposten har vært i kontakt med Entercard, men ingen ville svare på våre spørsmål. Vi ble lovet av en saksbehandler at en ansvarlig skulle ringe oss tilbake. Det har ikke skjedd.