- Ble for dyr for forsikringsselskapet

Sverre Finnebotn uønsket som kunde etter ett år.

Spaniaavisen

Publisert 16. desember 2009 21:31

TORREVIEJA

Sverre Finnebotn får ikke lenger være sykeforsikret hos Caser. Han koster for mye.

Finnebotn og kona slo til på Cogesas tilbud om sykeforsikring for skandinaver for litt over et år siden. Forsikringen hadde gode vilkår for ham og andre skandinaviske pensjonister på Costa Blanca.

Les også: Nektes gratis helsetjenester – nå blir det bråk

Cogesa er forsikringsmegleren og Caser er forsikringsselskapet som har markedsført Spaniaforsikringen tungt overfor det skandinaviske miljøet på Costa Blanca de siste par årene.

– Jeg har vært syk i mange år, men Cogesa ville ta i mot meg. Ingen andre ville ha gjort det. Risikoen er for stor. Deres eneste inngangsspørsmål var om jeg hadde hatt kreft. Det hadde jeg ikke. Dermed ble jeg godkjent. I ettertid har sykeregningene vært store, også for meg, sier Sverre Finnebotn til Vikingposten.

Les også: Voldsomt prishopp på strøm i Spania

Han må nemlig betale et servicehonorar på 12 euro hver gang han benytter en av tjenestene som dekkes av forsikringen. Når man trenger lege og sykepleier ofte, blir det mye penger. Forsikringen har likevel vært god for Finnebotn. I midten av november fikk Sverre Finnebotn og kona beskjed om at de ikke lenger var ønsket som forsikringskunder hos Caser.

– Det ble ikke gitt noen forklaring, polisen ble bare sagt opp. Det har også skjedd flere av våre venner. Tilbudet var gunstig, det har vært en lettelse for meg å komme raskt til lege når det har vært noe. Men for Cogesa er jeg nok for syk, tror Finnebotn. I følge spansk rett kan private forsikringsselskaper si opp poliser uten grunn. Det er derfor umulig for ekteparet Finnebotn å få omgjort vedtaket.

Les også: Vi bruker mindre på årets julehandel

– Vi synes dette er moralsk forkastelig. Vi ble lovet en livslang avtale. Og nå avsluttes den etter et år. Vi har fått et forslag om en ny privat forsikring. Den er for dyr. Mannen min vil heller ikke passere de medisinske inngangsvilkårene med sin sykehistorie. Vi vil nå måtte forholde oss til det offentlige helsevesenet. De er gode nok, men har alt for mye å gjøre. Når
mannen min trenger akutt behandling, og det gjør han ofte, må han vente på tur, og det er vondt for ham, sier Cecilia Carvajal Patinto til Vikingposten.

Koordinator for utenlandske forsikringstakere i Cogesa, Cheryl Rood, sier til Vikingposten at de ikke kan kommentere årsaken til at denne forsikringsavtalen er sagt opp.

– Det er veldig få som har fått sin avtale kansellert. Vi kan ikke gå ut med eksakt antall, verken på hvor mange som har forsikringsordningen eller hvor mange som er sagt opp. I følge spansk lov kan vi heller ikke si noe om årsaken til oppsigelsen, sier Cheryl Rood.