Bilkjøp ble mareritt for norsk kvinne på Costa Blanca

Forfalskede papirer, sjekker og tyveri var hva den norske kvinnen måtte hanskes med etter at hun kjøpte bil - nå vil hun advare andre.

Spaniaavisen

Publisert 27. februar 2014 12:56

ALTEA

23. oktober i 2012 signerte den norske kvinnen kjøpekontrakt på en Mercedes 280 SLK med Arek Sobota, eier og driver av Auto Viva S.L i Altea. Pengene ble overført og bilen ble lovet levert tre dager senere. Da kvinnen møtte opp var ikke bilen der og selgeren lovet at den skulle snart være klar for levering.

Etter mye frem og tilbake hevet kvinnen kjøpet 16. november og ble lovet at pengene skulle overføres. Men de kom aldri. Etter noen dager ble hun tilbudt å låne en eldre modell av samme merke i påvente av at pengene ble overført, noe hun aksepterte. Etter cirka tre uker og mange lovnader insisterte kvinnen på å få pengene tilbake. Sobota skrev da ut en sjekk på hele beløpet som det viste seg å ikke være dekning for og kvinnen ble krevd 1025 euro av banken i administrasjonsgebyr. I ettertid kontaktet Sobota kvinnen via mail med lovnad om at han skulle betale, men ingenting skjedde.

Finn hjelp i vår bransjeguide – en veiviser til næringsdrivende på Costa Blanca

– Da pengene uteble kontaktet jeg Guardia Civil i Altea i begynnelsen av januar i fjor etter råd fra politiet i min bostedskommune. Jeg ble da informert om at Sobota var kjent for politiet og at jeg trengte en advokat. For å redusere mitt tap ble jeg rådet til å beholde bilen jeg hadde «fått låne» og skaffe en kjøpskontrakt på den, noe jeg gjorde. Politiinspektøren sjekket også bilregisteret og sa at det ikke var noen heftelser på bilen, sier kvinnen til Vikingposten.

Måneden etter tok bilforhandleren igjen kontakt med kvinnen og hevdet han skulle overføre pengene. Det skjedde ikke. Uken etter var beskjeden at bilen hun opprinnelig hadde kjøpt nå kunne leveres. Dette stemte heller ikke. I midten av mars anmeldte hun saken til OMIC – Oficina Municipal de Informacion Al Consumidor – forbrukerombudet. Tre dager etter fant hun ut at bilbutikken var stengt. Og som om ikke det var nok: Uken etter ble bilen stjålet fra hennes låste garasje. 

– Jeg anmeldte tyveriet til politiet i min bostedkommune og til forsikringsselskapet. I begynnelsen av juli fikk jeg telefon fra politiet i Benidorm om at de hadde funnet bilen, men at den ikke stod i mitt navn. Bilen hadde blitt solgt for andre gang, sier kvinnen. 

Skal du leie hotell i Spania? Det kan du reservere her

Dette skapte ytterligere problemer da forsikringsselskapet ikke ville utbetale forsikringspenger fordi bilen ikke var registrert i hennes navn. Hun fikk hjelp til å undersøke saken nærmere og oppdaget at bilen aldri har vært i Sobotas eller bilforretningen Auto Vivas S.L eie, men tilhørte an annen bilforhandler som hadde meldt bilen stjålet.

– Politibetjenten i Altea forsikret meg om at alt var i orden og jeg var sjokkert og i villrede da jeg fikk beskjed om at jeg hadde «kjøpt» en stjålet bil. Dette er en opplevelse jeg ikke ønsker at andre skal gå gjennom. Jeg er nå «ute av saken» fordi den er i det offisielle rettsystemet, men jeg ønsker å gjøre andre oppmerksomme på Arek Sobota og å advare mot å inngå forhandlinger med han. Jeg har fått høre at han er tilbake her i området etter et forsøk på å starte opp samme business i Tyskland. Han har mange anmeldelser mot seg og det er flere enn meg som har blitt lurt og har tapt mye penger. Dette unner jeg ingen. Jeg håper å få pengene tilbake, da dette er sparepenger jeg trenger, sier den norske kvinnen.

Det har ikke lyktes Vikingposten/Spaniaavisen å komme i kontakt med bilselgeren.