Anita (15) ble nektet mat og drikke av Norwegian - igjen

Flyselskapet holdt ikke ord - legger seg flat etter tabbe.

Spaniaavisen

Publisert 24. juli 2013 12:15

ROJALES

Anita Renathe satt i 5,5 timer fra Alicante til Tromsø den 24. juni uten mat og drikke på et Norwegian-fly på grunn av at hun ikke fikk betale med kontanter. Selv om selskapet lovet bot og bedring skjedde det samme på returen til Spania denne uken.

Hadde det ikke vært for en familie fra Troms ville 15-åringen ha sittet på flyet mellom Tromsø og Alicante i 5,5 timer for andre gang i løpet av en måned, uten mat eller drikke. Årsaken er at Norwegian ikke vil ta imot kontanter som betalingsmiddel om bord. Flyselskapet krever betalingskort.

Les også: Døv mann skulle til Stockholm med Norwegian – havnet i Alicante

På turen nordover var det ingen andre om bord som hjalp jenta fra Torrevieja. Selv om hun hadde både eurosedler og kroner fikk hun ikke kjøpe noe om bord.

Etter mareritturen til Tromsø fikk familien en beklagelse med lovnad om at det ikke skulle skje på hjemreisen. Da skulle hun få en god plass å sitte samt få lov å betale med kontanter. Men slik gikk det ikke.

– Først ble Anita Renathe plassert på et sete ved nødutgangen slik at hun skulle få god plass, men derfra ble hun flyttet ganske raskt da de sa om bord at man må være 16 år for å sitte der. Anita Renathe er kun 15 år. Etterpå ble hun igjen nektet å betale med kontanter. Hadde det ikke vært for en snill familie fra Troms som satt like ved henne som betalte for henne med sitt kort, og fikk kontanter igjen av Anita Renathe, ville hun sittet igjen uten mat og drikke i 5,5 timer på et Norwegian-fly, forteller en irritert pappa, Per Utheim, til Vikingposten.

Finn hjelp i vår bransjeguide – en veiviser til næringsdrivende på Costa Blanca

– Hva synes du om flyselskapet når de først lover en ting og så gjør de noe helt annet?
– Jeg synes Norwegian er helt for j…! Det er synd det er det eneste flyselskapet med direkterute mellom Tromsø og Alicante. Tenk på hva slikt gjør med en ungdom på 15 år? Hun tror alt er ordnet og tør igjen ta fly, men så opplever hun akkurat det samme. Voksne folk som lover meg ”gull og grønne skoger” både per telefon og email uten at det blir fulgt opp. Hva skal man si om slike? Nå håper jeg bare at hele Norges befolkning og resten av Skandinavia blir oppmerksomme på hvordan Norwegian behandler sine kunder, sier Per Utheim.

Kundeserviceavdelingen til Norwegian var ikke sene om å ringe foreldrene til Anita Renath Utheim da Vikingposten informerte informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen om det som igjen hadde skjedd.
– At det igjen har skjedd er rett og slett ikke godt nok. Vi er nødt til å finne ut av hvorfor det skjedde igjen, sier Lasse Sandåker-Nielsen til Vikingposten.

– Er ikke dette flaut for Norwegian?
– Som sagt, det er rett og slett ikke godt nok. Jeg har pratet med faren til Anita Renathe og sagt at de skal få pengene igjen for flybilletten. Men Anita Renathe har ikke fått den oppvartningen hun ble lovet av oss, og det skal vi finne ut av hvorfor har skjedd, sier Sandåker-Nielsen.

– Jeg vet ikke når jeg skal reise til Norge neste gang, men jeg vil heller mellomlande i Oslo enn å reise med Norwegian direkte til Tromsø igjen, sier Anita Renathe Utheim.

Denne saken er fra ukens utgave av Vikingposten. Den kan du gratis laste ned her fra klokken 15.00