Aldi og Lidl starter priskrig

De vil ha en større markedsandel av de store matvarekjedene Mercadona, Carrefour og Dia. Derfor ser man på prisene.

Terje Aspdahl

Publisert 21. februar 2021 11:06

COSTA BLANCA

Direktør Florencio García for detaljhandelavdelingen i selskapet Kantar påpeker at supermarkedkjeder må differensiere og posisjonere seg i det nåværende markedet som er preget av pandemien.

García sier at forbrukerne vil møte en priskrig drevet av Aldi og Lidl, som vil øke i løpet av de kommende ukene.

– I en tid preget av Covid-19, der kjedene må differensiere og posisjonere seg bør de ikke bare ha fokus på pris, understreker direktøren som mener at prisreduksjon på lang sikt ikke vil være attraktivt. 

– Forbrukeren vil ha den beste prisen, men med betingelser, forsikrer García, som påpeker at denne trenden med «priskrig» begynte etter sommeren, nærmere bestemt i september og vil øke i løpet av de kommende ukene.

Carrefour og Dia har gått inn i priskampen gjennom kampanjer og medlemsfordeler, I motsetning til Mercadona som ikke har gjort noe i den retning ennå. 

I følge Kantars analyse har de «topp 3»-kjedene Mercadona, Carrefour og Dia mistet markedsandeler i løpet av 2020 på grunn av mindre lojale kunder, mens Lidl har snappet posisjonen fra Dia og økt salget.

På tross av dette beholdt  disse supermarkedkjedene markedsandelen på 24,5 prosent i 2020, men med et fall på 1,1 prosentpoeng sammenlignet med året før. Hittil i år har de mistet en andel på 1,2 prosent, som tilsvarer 55 millioner kroner

I følge García er Mercadonas utfordringer å styrke online-salget for å gjenvinne lojaliteten til sine kunder, som har prøvd andre kjøpsalternativer under pandemien og kommet tilbake.

– Vi avventer nå kjedens aktivitet og følger også med på hvordan den reagerer på den aggressive posisjoneringen av Aldi og Lidl når det gjelder priser, sier  García,