8-åring ble nektet å fly hjem alene av Norwegian

Catrine (8) hadde mistet passet på flyturen til Spania.

Terje Aspdahl

Publisert 27. juni 2014 08:27

MADRID

Catrine Klattstølen (8) skulle på en langweekend til Madrid for å besøke venner av familien da det meste gikk galt. Først etter to dagers forsinkelse i den spanske hovedstaden var Norwegian endelig villig til å ta henne med seg tilbake til Sverige.

Da jenta kom til Madrid og skulle hentes av familien, var passet hennes borte. Moren Carina Klattstølen ringte til flyselskapet ti ganger i løpet av noen dager, mens vennene i Madrid kontaktet Norwegian syv ganger. Til slutt fikk hun beskjed om at datteren kunne reise hjem som planlagt, uten pass, melder Aftenposten.

Selv med et nødpass, "salvo conducto", ble jenta først nektet å gå om bord.  Da 8-åringen når frem i køen igjen, fikk hun beskjed om at gaten er stengt og at hun ikke kommer med flyet likevel. Til slutt kom en av bakkemannskapene til innsjekkingen og tok med seg 8-åringen. Dermed rakk jenta flyet med et nødskrik.

– Hvordan et flyselskap kan tillate seg den behandlingen overfor et barn er helt ubegripelig. Jeg fikk min datter hjem, men det var ikke takket være Norwegian som jeg mener har opptrådd uprofesjonelt og lite kundevennlig, sier Klattstølen og legger til at opplevelsen har ført til en boikott av flyselskapet fra hennes og øvrig families side.

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian sier at de kunne håndtert situasjonen bedre og beklager hendelsen.

– Dessverre manglet passet ved ankomst i Madrid og Norwegian har ikke lyktes med å finne passet om bord på flyet i ettertid. Vi beklager virkelig at barnet og de foresatte ble utsatt for denne situasjonen, og har full forståelse for at de både er skuffet og frustrert, sier Sandaker-Nielsen til Aftenposten.