– Reisebyrået er en belastning for kjøpesenteret

♦ Senterleder får ikke kastet ut leietaker ♦ Vil hjelpe svindelofre med anmeldelse

Terje Aspdahl

Publisert 8. mai 2014 08:16

TORREVIEJA

Senterleder ved Gallerian, Hassan Mirzakhan, beklager at reisebyrået Stop Travel sin virksomhet rammer Torrevieja-senterets kunder.

 – Dette er både beklagelig overfor våre kunder og en stor belastning for det skandinaviske senteret Gallerian, sier Hassan Mirzakhan til Vikingposten.

Etter at Halvor Teigland sto frem i Vikingposten forrige uke og fortalte om reisebyrået Stop Travel som hadde tappet hans norske konto for mer enn 70.000 kroner, har det vært mange hendvendelser til Vikingposten om tilsvarende hendelser fra andre kunder av reisebyrået. Ved det skandinaviske senteret ber de nå kunder som har blitt utsatt for svindel av Stop Travel om å ta kontakt.

– Vi er helt avhengige av at kundene som er blitt utsatt for tapping av konti eller lignende anmelder forholdene til politiet. Vi står maktesløse så lenge innehaveren av reisebyrået ikke underskriver på å ha mottatt den rettskjennelsen som foreligger om utkastelse. Hun kjenner tydeligvis systemet godt og vet å sno seg unna. Vi har en leietaker som både svindler kundene og ikke har betalt husleien på de siste 14 månedene, men foreløpig er det ingenting vi kan gjøre. Derfor ber vi nå kundene komme til oss, så skal vi bistå med tolk og hjelp hos politiet, sier Mirzakhan.

Vet du noe om denne saken? Ta kontakt med vår reporter her

Halvor Teigland har fått tilbakebetalt 930 euro av de resterende 4000 euroene som reisebyrået urettmessig tok fra Teigland sin konto.
– Jeg reiser til Norge over helgen og nå er beløpet ikke større enn at jeg velger å ikke anmelde henne nå. Jeg får se når jeg kommer tilbake til høsten, sier Halvor Teigland til Vikingposten.

Vikingposten har fått fem til ti «nye» tilfeller hvor Stop Travel enten har tappet kontoen eller utstedt billetter som ikke har vært gyldige på grunn av manglende betaling.

– Den 5. desember 2013, samme dagen Teigland sin konto ble tappet, ble min konto tappet for 7010 euro av Stop Travel. Deler av beløpet ble betalt i løpet av noen uker, men jeg måtte besøke reisebyrået personlig for å få de til å sette tilbake restbeløpet, forteller en leser av Vikingpiosten som ønsker å være anonym.

Skal du på tur i Spania? Book overnatting – hotell eller leilighet – her

Dagny Mo sin erfaring med reisebyrået går tilbake til 2011.
– Jeg betalte for tur-retur billett med Norwegian til Norge høsten 2011. Jeg fikk en kvittering som viste seg å ikke være gyldig når jeg kom til skranken til Norwegian på flyplassen. Der måtte jeg kjøpe ny billett til nesten 600 euro. Returbilletten viste seg heller ikke å være gyldig, forteller Dagny Mo på telefon fra Norge.

Mo har frem til nå brukt 800 euro på advokat i Torrevieja som har forsøkt å få pengene refundert fra reisebyrået.
– Jeg har egentlig gitt opp for dette begynner å bli dyrt. De ugyldige flybillettene kostet meg 200-300 euro med 600 euro for nye billetter og advokathonorar på 800 euro vet jeg ikke om jeg vil gå videre med saken. Raquel Gonzales har lovet og lovet å gjøre opp med meg, men ingenting har skjedd, sier Mo.

Lillan Kjeldstrup fikk kontoen sin tappet for 3000 euro av Stop Travel.
– Jeg så det heldigvis i tide og fikk min norske bank til å kansellere overføringen Stop Travel hadde iverksatt, forteller Kjeldsen på telefon.

Stop Travel har ikke ønsket å kommentere saken og har truet Vikingposten med anmeldelse.