– Boligkjøperne blir stadig yngre

Svenskenes største boligformidler på Costa Blanca, Fastighetsbyrån, har åpnet nok et kontor sør på Costa Blanca.

Terje Aspdahl

Publisert 18. mai 2017 08:47

QUESADA/ROJALES

Med det nyåpnede kontoret i Quesada har boligformidleren nå tre kontor fordelt på Torrevieja, Torre de la Horadada og Quesada.

Fjorårsstatistikken fra eiendomsmeglernes organisasjon viser at utlendinger kjøpte 53.495 boliger i Spania i fjor. Det er flere enn det spanjolene gjorde. Og de fleste boligene ble kjøpt langs kysten.

Hele 83,7 prosent av alle brukte boliger ble kjøpt av utlendinger og det stemmer bra med Fastighetsbyrån sine tall.
– Vi omsetter cirka 35 boliger i måneden, fordelt på våre tre kontorer. Det er en naturlig utvikling at vi nå også har åpnet et kontor her i Quesada. Vi trenger flere salgsobjekter og den jobben er lettere når vi er tilstede i nærmiljøene, sier salgsleder i Quesada, Nina Gisslén, til Vikingposten.

Ser du etter bolig? Sjekk ut disse prospektene først

Fastighetsbyrån eies av Swedbank, Sveriges størsta bank, som ifølge Gisslén sitter på en stor kundemasse.
– Vi har en stor kundegruppe som sitter og venter på å få kjøpe seg sin Spania-bolig. Den økende interessen er medvirkende årsak til vårt nye kontor og vi har fordelt de ansatte mellom kontorene. Vi er til sammen 32 ansatte, syv her i Quesada og seks medarbeidere i Torre de la Horadada. Resten er tilknyttet vår avdeling i Torrevieja, sier Gisslén.

Nina Gisslén er tydelig på at Fastighetsbyråns tre kontorer i området jobbar som et stort team. 
– Roland og Veronica Wallman er Franschiseholdere av alle tre kontorene på Costa Blanca. 

Ifølge statistikken ønsker nordmenn boliger på rundt 100 kvadratmeter, mens svenskene nøyer seg med 50-60 kvadrat.
– Det er ikke noe vi har lagt merke til spesielt, men jeg tror heller det kommer an på tykkelsen på lommeboka. Når det er sagt er det ingen som tenker så mye på hvor mange kvadratmeter boligen er som skandinaver. Europeere generelt tenker mye mer på beliggenhet, sier salgslederen i Quesada.

Hun fortsetter:
– Det vi merker er at kundegruppen blir yngre. Det tror jeg blant annet kommer av at mange kan fortsette sin daglige jobb over internett og er ikke så avhengig av å måtte være i Skandinavia.

Det ble solgt over 3000 boliger i Alicante i mars, ikke siden 2008 er det solgt like mange på en måned. Det er fortsatt bruktboliger som blir mest omsatt. Over 80 prosent av alle boligene som ble solgt i provinsen var bruktboliger.
– I mars solgte vi 36 boliger. 58 prosent av disse var bruktboliger. Mens i april var bruktboligsalget på 60 prosent. For vår del er tallene 55-60 prosent bruktboliger og 45-55 prosent nybygg.